Perfect personalization
Technologie en data spelen een steeds belangrijkere rol. Door het gebruik van data worden er meer inzichten verkregen en kan een winkelbeleving nog verder op ons afgestemd worden. De klant vindt het niet erg dat zijn of haar data worden gebruikt. Integendeel, we willen automatisch worden herkend zodat we niet meerdere keren dezelfde gegevens hoeven invoeren. De klantervaring kan worden verbeterd door het gebruik van o.a. gepersonaliseerde content, personal shopomgevingen, tools en technologieën zoals facemapping voor het vinden van de perfecte bril of make-up.
Musti Group: Biscuit
Het Finse bedrijf Musti Group heeft sinds oktober 2017 het eerste loyaliteitsprogramma voor honden. Biscuit is een halsband met een chip erin. Deze chip wordt door RFID scanners in winkels gelezen. Zo weet het personeel precies met wie ze te maken hebben. Een gepersonaliseerde service voor de hond!
Lincherie Styling Center
Lingeriestyling met 3D scan en persoonlijk advies. Tijdens de unieke paskamersessie (met dimlicht!) maakt een 3D-passpiegel binnen een minuut 140 metingen van je bovenlichaam. Die gegevens worden omgezet in de juiste BH-maat en door de styliste direct gekoppeld aan je online account en personal shop. Er is geen fysieke stock aanwezig, bestellen kan alleen online. Zo wordt de functie van een fysieke retailomgeving succesvol gecombineerd met een online shop. In je personal shop krijg je vervolgens alleen die maten, merken en modellen te zien die bij jou passen.
Warby Parker – Perfect Glasses
Warby Parker heeft een applicatie ontwikkeld waarmee gebruikers van de iPhone X perfect brillen kunnen passen. Dankzij facemappingtechnologie worden de lijnen in je gezicht geanalyseerd, waarna de modellen die het beste bij jou passen worden aanbevolen.
Retailer, leer je klanten kennen
We verwachten een meer gepersonaliseerde winkelbeleving dan ooit tevoren. Veel data van klanten zit weggestopt in systemen. Terwijl ze veel inzicht geven in de wensen en behoeften van individuele klanten. Om een gepersonaliseerde winkelbeleving te kunnen bieden is datamanagement cruciaal. Dat betekent ook dat winkelmedewerkers om moeten kunnen gaan met data-inzichten en profielen. De uitdaging ligt in het vinden van de perfect gepersonaliseerde touch points waarmee je als retailer klanten aan je kunt binden.