Platformization
Enerzijds zien we dat de grote generalistische platforms zoals Alibaba, Amazon en Zalando steeds machtiger worden door overnames. Ze nemen een steeds grotere plek in ons leven in door complete domeinen te claimen en van daaruit producten, services en diensten aan te bieden. Anderzijds zien we een bundeling van kleine specialisten die een specifiek niche aanbod bereikbaar en beschikbaar maken voor een specifieke doelgroep. We geloven echter niet dat deze platforms de hele retail gaan innemen, want als u waarde toevoegt in uw merk of keten, zal er altijd plek zijn in het retaillandschap.
Beerwulf – maak kennis met lokale brouwers
Beerwulf is een niche platform waar je vooral speciaalbieren en bieren van lokale brouwers vindt. Het doel is niet alleen meer speciaalbier online verkopen, maar ook een betere connectie maken tussen brouwer en consument. Lokale brouwerijen krijgen de ruimte om zichzelf en hun bieren voor te stellen.
Instacart – boodschappen binnen 1 uur bezorgd
Instacart bezorgt boodschappen uit uw favoriete lokale winkels binnen 1 uur in een aantal grote steden in Amerika. Het winkelen gebeurt online via de Instacart app en vervolgens gaat een Instacart shopper voor u aan de slag om de boodschappen te doen en bij u te bezorgen.
Lesela – platform voor Afrikaanse designers
Lesela is een platform voor Afrikaanse designers. Via de Lesela app kunnen consumenten rechtstreeks verbinding maken met Afrikaanse designers. De designers krijgen de mogelijkheid een profiel aan te maken en daarop hun verhaal te vertellen en hun producten aan de rest van de wereld te laten zien.
Creëer waarde in uw merk
Als retailer is het belangrijk om waarde toe te voegen aan uw merk, om op te kunnen boksen tegen grote platforms zoals Alibaba en Zalando. Doordat op grote platforms alles op één plek te verkrijgen is, heeft de klant een reden nodig om specifiek uw merk te bezoeken. Waarde bieden kan in de vorm van het verkopen van nicheproducten, speciale producten die echt alleen bij u te verkrijgen zijn. Of door een experience aan te bieden die mist bij het kopen via grote platforms. Door de juiste waarde toe te voegen aan het merk, zal er in het retaillandschap zeker een plek voor uw merk blijven.