Powerful retail platforms
De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Dankzij hun grote kapitaal rollen ze in sneltreinvaart uit. De Amerikaanse e-commercereus Amazon nam dit jaar Whole Foods over voor maar liefst 13,7 miljard euro. Dat Amazon zijn fysieke plannen serieus neemt kunnen we nu wel stellen. Maar, zijn Chinese tegenhanger Alibaba zit ook niet stil. Deze reus ging vele nieuwe samenwerkingen aan waarvan de gevolgen nog niet direct zichtbaar zijn. Met de nieuwe supermarktformule Hema is wel duidelijk wat er gaat gebeuren: steeds meer Hema winkels duiken op in heel China. Ook opende Alibaba de nieuwe formule Home Times, een IKEA achtige woonwinkel. De macht van deze grote ketens is een grote bedreiging voor de fysieke retail.
Alibaba – Home Times
Alibaba opende onlangs in Hangzhou de eerste woonwinkel, waar nadrukkelijk de link met technologie wordt gelegd. De artikelen worden via het platform Tmall van Alibaba verkocht.
“Alibaba investeerde de afgelopen twee jaar 8 miljard dollar in fysieke retail.” – Forbes 2017
Alibaba – pop-up store
Alibaba verkent op allerlei manieren de fysieke retailwereld. Zo namen zij ook de warenhuisketen Intime Retail Group over. Alibaba opende hierin een pop-up store voor hun eigen marktplaats Tmall, waarbij de winkelomgeving is uitgerust met de nieuwste technologische voorzieningen.
Een “new retail-visie” voor Alibaba
Alibaba manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een fysieke retailspeler, altijd in combinatie met de modernste technieken die een grote mate van gemak bieden. Steevast spreekt de e-commercereus van nieuwe stappen in lijn met zijn ‘new retail’-visie.” (bron: retailtrends.nl)
https://www.youtube.com/watch?v=H9p5jaiOxD8
De toekomst van retail: een optimale blend tussen online en offline
De dreiging vanuit de grote retailplatforms benadrukt het belang van een evolutie binnen de retail. Om morgen relevant te zijn én blijven is het noodzakelijk om alle kanalen optimaal te benutten. Het gaat hierbij om de blend: je moet er zowel online als offline zijn om in alle behoeften van de retailbehoeftepiramide te kunnen voorzien. Hiermee verandert de rol van fysieke winkels. Het wordt een plek waar we komen om producten te passen, te zien, te ruiken en te beleven. Enerzijds zijn we op zoek naar winkels voor runshopping, die uitblinken in efficiëntie en gemak; anderzijds willen we winkels voor funshopping, waar een transactie verandert in een attractie. Van de online kanalen verwachten we daarentegen ultiem gemak om onze shopervaring te ondersteunen.
Ontdek meer over de kracht van online en offline in ons artikel over Blended retail.