Relationship retailing
Retailers moeten op zoek naar nieuwe manieren om klanten voor zich te winnen en aan zich te binden. Welke unieke voordelen kun je bieden? Hoe kun je het de klant zó gemakkelijk en prettig maken dat hij het liefst bij jou koopt, óók als je niet de goedkoopste bent? Hieronder vind je voorbeelden van retailers die de relatie met de klant op innovatieve manieren verbeteren.
Subscription commerce
Subscription commerce (zoals HelloFresh) is een vorm van relatiebinding die inmiddels aardig ingeburgerd is, maar een abonnementsvorm vanuit services en diensten is voor retailers relatief nieuw. Met serviceabonnementen gaan we een langdurige relatie met de klant aan en stellen we een gedeelte van de omzet zeker. In ruil daarvoor krijgt de klant unieke privileges, zoals bij Bol.com Select. Hierbij komen voor een vast bedrag per maand alle bezorgkosten te vervallen en wordt er ook in de avond en in het weekend zonder meerprijs bezorgd.
“De meerwaarde van het subscriptionmodel dient te liggen in de service. Gemak kan bijvoorbeeld één van deze factoren zijn, maar ook een verrassingselement; het gevoel dat je telkens opnieuw een cadeautje krijgt. Of zekerheid op continuïteit en kwaliteit.” – Lieke van Kessel, Buckaroo
Albert Heijn: Bezorgbundel
Albert Heijn heeft de bezorgbundel om klanten aan zich te binden. Het gaat hier om een bezorg- abonnement voor online boodschappen. Voor een vast bedrag in de maand worden je boodschappen thuisbezorgd, hoe vaak je ook bestelt.
KLM: Flight Bundle strippenkaart
KLM introduceerde de KLM Flight Bundle, een strippenkaart voor vluchten binnen Europa. Hiermee kies je vooraf de bestemming(en) en het aantal vluchten, maar pas als je zin krijgt om je koffers te pakken, kies je de datum van vertrek. Een vaste prijs en altijd plek, ook in het weekend en vakanties!
Bol.com: Select
Bol.com introduceerde dit jaar het bezorgabonnement Select. Wanneer je eenmalig €14,99 betaalt, komen al je verzendkosten een jaar lang te vervallen en wordt ook in de avond en in het weekend zonder meerprijs bezorgd. Het abonnement geldt voor meer dan 300.000 artikelen die te herkennen zijn aan het Select label.
Rent the Runway – altijd een nieuwe garderobe
Met Rent the Runway (RTR) heb je toegang tot een onbeperkte garderobe. Je huurt hier collecties van meer dan 400 designers. Er zijn verschillende abonnementsvormen waaruit je kunt kiezen. Hoe meer je betaalt, hoe meer je krijgt!
Hugo Boss – Boss on Demand
Hugo Boss wil met de service Boss on Demand de winkelervaring naar een hoger level tillen. Boss on Demand-gebruikers worden opgepikt door een Uberdriver om hen naar de afspraak in de winkel te brengen. Klaar met shoppen? Dan word je ook weer thuis gebracht.
Hugo Boss – Effortless shopping
Met het Boss on Demand-programma geniet je ook van andere services. Moeten je schoenen bijvoorbeeld gepoetst worden? Binnen een uur staat er iemand voor je deur. Je hebt recht op personal styling, 24/7 customer service, een gratis bezorgfunctie, cadeautjes, kortingen en event invites. Ervaar hoe het is om een echte baas te zijn!
Creëer voorkeur bij de klant
Met de eenvoudige toegang tot online winkels wereldwijd kiezen klanten vaker voor de beste deal. Het is dan ook niet eenvoudig om als retailer een loyaal klantenbestand op te bouwen. Toch loont het om tijd en energie te steken in de klant. Uit onderzoek blijkt dat terugkerende klanten meer geld spenderen, vaker bij je winkelen, eerder bereid zijn een hoger bedrag voor je producten te betalen en je aanbevelen aan hun omgeving. Investeer als retailer daarom in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.