Een hyperpersoonlijke
winkelbeleving

In een overvolle retailmarkt met flinke concurrentiedruk is het belangrijk om voorkeur te creëren bij de klant. Hoe kun je als retailer de individuele relatie met je klant verbeteren om zo de retentie en loyaliteit te bevorderen?

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Relationship retailing

Retailers moeten op zoek naar nieuwe manieren om klanten voor zich te winnen en aan zich te binden. Welke unieke voordelen kun je bieden? Hoe kun je het de klant zó gemakkelijk en prettig maken dat hij het liefst bij jou koopt, óók als je niet de goedkoopste bent? Hieronder vind je voorbeelden van retailers die de relatie met de klant op innovatieve manieren verbeteren.

Subscription commerce

Subscription commerce (zoals HelloFresh) is een vorm van relatiebinding die inmiddels aardig ingeburgerd is, maar een abonnementsvorm vanuit services en diensten is voor retailers relatief nieuw. Met serviceabonnementen gaan we een langdurige relatie met de klant aan en stellen we een gedeelte van de omzet zeker. In ruil daarvoor krijgt de klant unieke privileges, zoals bij Bol.com Select. Hierbij komen voor een vast bedrag per maand alle bezorgkosten te vervallen en wordt er ook in de avond en in het weekend zonder meerprijs bezorgd.

“De meerwaarde van het subscriptionmodel dient te liggen in de service. Gemak kan bijvoorbeeld één van deze factoren zijn, maar ook een verrassingselement; het gevoel dat je telkens opnieuw een cadeautje krijgt. Of zekerheid op continuïteit en kwaliteit.” Lieke van Kessel, Buckaroo

Albert Heijn: Bezorgbundel

Albert Heijn heeft de bezorgbundel om klanten aan zich te binden. Het gaat hier om een bezorg- abonnement voor online boodschappen. Voor een vast bedrag in de maand worden je boodschappen thuisbezorgd, hoe vaak je ook bestelt.

KLM: Flight Bundle strippenkaart

KLM introduceerde de KLM Flight Bundle, een strippenkaart voor vluchten binnen Europa. Hiermee kies je vooraf de bestemming(en) en het aantal vluchten, maar pas als je zin krijgt om je koffers te pakken, kies je de datum van vertrek. Een vaste prijs en altijd plek, ook in het weekend en vakanties!

Bol.com: Select

Bol.com introduceerde dit jaar het bezorgabonnement Select. Wanneer je eenmalig €14,99 betaalt, komen al je verzendkosten een jaar lang te vervallen en wordt ook in de avond en in het weekend zonder meerprijs bezorgd. Het abonnement geldt voor meer dan 300.000 artikelen die te herkennen zijn aan het Select label.

Rent the Runway – altijd een nieuwe garderobe

Met Rent the Runway (RTR) heb je toegang tot een onbeperkte garderobe. Je huurt hier collecties van meer dan 400 designers. Er zijn verschillende abonnementsvormen waaruit je kunt kiezen. Hoe meer je betaalt, hoe meer je krijgt!

Hugo Boss – Boss on Demand

Hugo Boss wil met de service Boss on Demand de winkelervaring naar een hoger level tillen. Boss on Demand-gebruikers worden opgepikt door een Uberdriver om hen naar de afspraak in de winkel te brengen. Klaar met shoppen? Dan word je ook weer thuis gebracht.

Hugo Boss – Effortless shopping

Met het Boss on Demand-programma geniet je ook van andere services. Moeten je schoenen bijvoorbeeld gepoetst worden? Binnen een uur staat er iemand voor je deur. Je hebt recht op personal styling, 24/7 customer service, een gratis bezorgfunctie, cadeautjes, kortingen en event invites. Ervaar hoe het is om een echte baas te zijn!

Creëer voorkeur bij de klant

Met de eenvoudige toegang tot online winkels wereldwijd kiezen klanten vaker voor de beste deal. Het is dan ook niet eenvoudig om als retailer een loyaal klantenbestand op te bouwen. Toch loont het om tijd en energie te steken in de klant. Uit onderzoek blijkt dat terugkerende klanten meer geld spenderen, vaker bij je winkelen, eerder bereid zijn een hoger bedrag voor je producten te betalen en je aanbevelen aan hun omgeving. Investeer als retailer daarom in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Op zoek naar nieuwe manieren om de klanten voor je te winnen?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder