Smart Wellbeing
Zowel jong als oud omarmt een nieuwe, experimentele mindset als het gaat om gezondheid en welzijn. Experimenteren, meten, optimaliseren en herhalen. We zien in elke branche innovatieve oplossingen op maat voor constant self-improvement. En dit is pas het begin. Er liggen enorme kansen voor retailers om in te spelen op deze holistische kijk op gezondheid door producten of retailomgeving aan te passen aan deze nieuwe, experimentele mindset.
Health Food Wall
Diverse horecagelegenheden spelen in op deze trend door hun aanbod zo gezond mogelijk te maken. Health Food Wall in Amsterdam is de eerste automatiek ter wereld waar je met de snelheid en het comfort van fastfood verse en gezonde maaltijden uit de muur kunt trekken. De technologie van Health Food Wall maakt gezond eten net zo snel en gemakkelijk als fastfood.
Auping Somnox slaaprobot
In samenwerking met Auping heeft Somnox een slaaprobot ontwikkeld. Somnox simuleert een menselijke ademhaling, registreert het stadium van de slaap en past daar het ritme op aan. Somnox helpt je om een betere nachtrust te krijgen en uitgeruster wakker te worden.
Nestlé maakt vitaminecapsules op basis van DNA
Met de introductie van het Nestlé Wellness Ambassador programma biedt Nestlé klanten op basis van voedingsgewoonten, bloed en DNA gepersonaliseerde voedingsadviezen. Dit doet Nestlé o.a. in de vorm van vitaminecapsules. In Japan wordt de app al gebruikt. Op basis van Instagramfoto’s van hun eten adviseert de app op maat gemaakte voedingssupplementen zoals smoothies en vitaminerijke snacks. Via een thuiskit kunnen ze zelf bloedstalen en DNA afnemen, waardoor Nestlé op persoonlijke en eventuele opkomende ziektes zoals diabetes kan inspelen.
Een gezonde retailformule
Steeds meer consumenten zijn zich bewust van hun wellbeing en experimenteren met producten en diensten om hun gezondheid op peil te houden. Gezondheid is een breed begrip. Het fysiek welzijn kan van invloed zijn op het mentale welzijn en andersom. Consumenten hebben hierdoor een holistische kijk op gezondheid en zijn zich bewust welke invloed het ene aspect van gezondheid kan hebben op het andere. Ze zijn hiervoor op zoek naar het totale plaatje en willen dat niet alleen het product, maar ook de omgeving hieraan bijdraagt. Als retailer is het dus belangrijk om kritisch te kijken naar het assortiment dat wordt aangeboden en te kijken welke toegevoegde waarde hierin geleverd kan worden op het gebied van gezondheid. In de vorm van het bieden van extra informatie bijvoorbeeld en het actief meedenken over het verbeteren van de gezondheid. Daarnaast is niet alleen het assortiment belangrijk, maar ook de omgeving. Denk aan mogelijkheden als het geven van een gezonde vibe aan de retailomgeving, waardoor assortiment én omgeving bijdragen aan een betere wellbeing.