Sustainable Alternatives
Het is essentieel dat retailers hun verantwoordelijkheid pakken. Van de consumentenkeuzes wordt namelijk 95% impulsief en onbewust gemaakt en sterk beïnvloed door externe factoren zoals marketing en winkelomgeving. Gelukkig zien we steeds meer retailers en merken die hun verantwoordelijkheid pakken als het gaat om duurzaamheid. Door middel van nieuwe oplossingen proberen verschillende retailers de consument te inspireren en te stimuleren om een duurzame keuze te maken. Deze vier retailers en merken bieden klanten een alternatief ‘groen’ aanbod van producten en/of diensten:
1. Loavies: geef je garderobe een tweede kans
Loavies geeft met Reloaved jouw garderobe een tweede kans. Het platform biedt een duurzame oplossing voor het kopen en verkopen van kleding. Verklein je ecologische voetafdruk en geef je oude kleding een nieuw leven. Mooie kans om als jonge ondernemer je eigen online winkel te starten en een duurzaam verschil te maken in de fashionindustrie.
2. CoffeeB – ‘s werelds eerste koffiecapsulesysteem zonder capsules
CoffeeB lanceert ‘s werelds eerste koffiecapsulesysteem zonder capsules en geeft daarmee smaakbeleving, gemak én zero waste. Het innovatieve systeem maakt gebruik van een kleine, volledig composteerbare bal van geperste koffie, die de belangrijkste duurzame koffie-innovatie sinds de uitvinding van de koffiecapsule belooft te zijn. Niet alleen is de coffee ball van natuurlijke oorsprong en volledig composteerbaar in de tuin, ook de machine is duurzaam: grotendeels gemaakt van gerecyclede materialen en volledig CO2-gecompenseerd.
3. Het Wagenhuis – true pricing koffiehuis
Het Wagenhuis in Breukelen is het eerste café ter wereld waar gasten de échte prijs betalen voor hun drinken. Ook wel bekend als true pricing, waarbij de prijs kosten omvat om alle negatieve gevolgen voor mens en milieu te compenseren. Het café wil bezoekers bewustmaken van de vaak te lage prijzen voor eten en drinken, waarbij negatieve ecologische en sociale effecten niet worden meegerekend. Een (h)eerlijk kopje koffie.
4. Primark – lancering circulaire collectie
Steeds meer retailers omarmen circulariteit: ook Primark lanceert haar eerste circulaire collectie. De kledingstukken zijn gemaakt van duurzamere materialen die langer meegaan én minder snel verwassen. Aan het einde van hun levensduur kunnen de items gemakkelijk worden hergebruikt of gerecycled.
Welke duurzame alternatieven kun je de consument bieden?
De groep consumenten die op eigen initiatief op zoek gaat naar duurzame alternatieven is op dit moment nog klein. Consumenten kiezen echter wel al graag voor retailers en merken die duurzame alternatieve keuzes bieden. Het bieden van duurzame alternatieven wekt daarnaast veel sympathie op bij de klant. Dit maakt dat het steeds belangrijker wordt voor retailers om visie te vormen op het gebied van duurzaamheid, zodat we samen de wereld een stukje beter achter kunnen laten.