Duurzame alternatieven voor een betere toekomst

Wetenschappers zijn het erover eens: de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Sterker nog, 28 juli 2022 was de dag dat we wereldwijd alle grondstoffen hebben verbruikt die de aarde in één jaar kan opbrengen. Dat betekent dat we tot 31 december 2022 in feite in het rood stonden bij onze planeet. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Meer weten?

Laat je e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Sustainable Alternatives

Het is essentieel dat retailers hun verantwoordelijkheid pakken. Van de consumentenkeuzes wordt namelijk 95% impulsief en onbewust gemaakt en sterk beïnvloed door externe factoren zoals marketing en winkelomgeving. Gelukkig zien we steeds meer retailers en merken die hun verantwoordelijkheid pakken als het gaat om duurzaamheid. Door middel van nieuwe oplossingen proberen verschillende retailers de consument te inspireren en te stimuleren om een duurzame keuze te maken. Deze vier retailers en merken bieden klanten een alternatief ‘groen’ aanbod van producten en/of diensten:

1. Loavies: geef je garderobe een tweede kans

© Loavies

Loavies geeft met Reloaved jouw garderobe een tweede kans. Het platform biedt een duurzame oplossing voor het kopen en verkopen van kleding. Verklein je ecologische voetafdruk en geef je oude kleding een nieuw leven. Mooie kans om als jonge ondernemer je eigen online winkel te starten en een duurzaam verschil te maken in de fashionindustrie.

2. CoffeeB – ‘s werelds eerste koffiecapsulesysteem zonder capsules

© CoffeeB

CoffeeB lanceert ‘s werelds eerste koffiecapsulesysteem zonder capsules en geeft daarmee smaakbeleving, gemak én zero waste. Het innovatieve systeem maakt gebruik van een kleine, volledig composteerbare bal van geperste koffie, die de belangrijkste duurzame koffie-innovatie sinds de uitvinding van de koffiecapsule belooft te zijn. Niet alleen is de coffee ball van natuurlijke oorsprong en volledig composteerbaar in de tuin, ook de machine is duurzaam: grotendeels gemaakt van gerecyclede materialen en volledig CO2-gecompenseerd.

3. Het Wagenhuis – true pricing koffiehuis

© Het Wagenhuis / door Misset Horeca

Het Wagenhuis in Breukelen is het eerste café ter wereld waar gasten de échte prijs betalen voor hun drinken. Ook wel bekend als true pricing, waarbij de prijs kosten omvat om alle negatieve gevolgen voor mens en milieu te compenseren. Het café wil bezoekers bewustmaken van de vaak te lage prijzen voor eten en drinken, waarbij negatieve ecologische en sociale effecten niet worden meegerekend. Een (h)eerlijk kopje koffie.

4. Primark – lancering circulaire collectie

© Primark

Steeds meer retailers omarmen circulariteit: ook Primark lanceert haar eerste circulaire collectie. De kledingstukken zijn gemaakt van duurzamere materialen die langer meegaan én minder snel verwassen. Aan het einde van hun levensduur kunnen de items gemakkelijk worden hergebruikt of gerecycled.

Welke duurzame alternatieven kun je de consument bieden?
De groep consumenten die op eigen initiatief op zoek gaat naar duurzame alternatieven is op dit moment nog klein. Consumenten kiezen echter wel al graag voor retailers en merken die duurzame alternatieve keuzes bieden. Het bieden van duurzame alternatieven wekt daarnaast veel sympathie op bij de klant. Dit maakt dat het steeds belangrijker wordt voor retailers om visie te vormen op het gebied van duurzaamheid, zodat we samen de wereld een stukje beter achter kunnen laten.

Wat kan Crossmarks voor jou betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw retailformule. Een oplossing waarmee je de beste inzichten krijgt voor jouw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij jouw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe je duurzame alternatieven kunt bieden?

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder