The long-term economy
We kiezen voor de lange termijn

De samenleving is aan het dematerialiseren en dit zorgt voor een nieuwe manier van consumptie. Het is aan de retailers om hier rekening mee te houden en consumenten in hun nieuwe behoeftes te voorzien.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Meer kwaliteit en minder verspilling

Uit onderzoek blijkt dat overconsumptie ongelukkig maakt. Daarnaast is het ook nog eens slecht voor het milieu: iets waar de consument van nu steeds meer rekening mee houdt. We willen bijdragen aan een betere wereld en verwachten hetzelfde van de merken die we kopen. We zijn steeds vaker op zoek naar producten met (onderhoud) service. De gebruiksduur moet worden verlengd en we willen kwaliteitsproducten die bij voorkeur een leven lang meegaan.

Retailers: kies voor de lange termijn

Consumenten willen minder verspilling en zijn daarom op zoek naar geloofwaardige en inspirerende merken die tijdloze en kwalitatieve producten op de markt brengen. Bij voorkeur merken die óók een positieve bijdrage leveren in de maatschappij en slim omgaan met materialen en productieprocessen. Winkels die enkel gericht zijn op verkoop en winst verdwijnen. Retailers kunnen hierop inspelen door op zoek te gaan naar een positieve verhouding tussen productie en consumptie, waarbij de beleving centraal staat.

Ikea – tweedehands meubelen

Ikea is in December 2016 begonnen met een proef voor de verkoop van tweedehands meubelen. In Madrid zijn drie winkels geopend waar men meubelen kan kopen en verkopen. Zij stellen: “Tweedehands meubels maken onderdeel uit van de circulaire economie, wat voor ons een belangrijk onderwerp is. We willen ervoor zorgen dat onze meubels langer mee gaan.”

Dixons – verder als verhuursite

Klanten kunnen ervoor kiezen om een product kortstondig te huren of een meerjarig huurcontract af te sluiten tegen een vast maandbedrag.

Le Creuset – een product dat je leven lang mee gaat

Producten met een levenslange garantie. Mochten ze toch kapot gaan, dan zijn ze 100% herbruikbaar. Het merk speelt hiermee in op de behoefte van een lange gebruiksduur en minder verspilling.

The long-term economy: must sees

Binnen de Nederlandse retail speelt ook LENA the fashion library slim in op duurzaamheid door bewust om te gaan met het steeds veranderende modebeeld. Maar ook op het gebied van voeding liggen er kansen. Zo gebruikt Instock ingrediënten die de schappen van Albert Heijn niet hebben gehaald vanwege een buts of deuk: een succesvol idee waardoor deze pop-up zich al snel kon vestigen als permanent restaurant.

Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe u kunt aansluiten op deze trend?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder