Meer kwaliteit en minder verspilling
Uit onderzoek blijkt dat overconsumptie ongelukkig maakt. Daarnaast is het ook nog eens slecht voor het milieu: iets waar de consument van nu steeds meer rekening mee houdt. We willen bijdragen aan een betere wereld en verwachten hetzelfde van de merken die we kopen. We zijn steeds vaker op zoek naar producten met (onderhoud) service. De gebruiksduur moet worden verlengd en we willen kwaliteitsproducten die bij voorkeur een leven lang meegaan.
Retailers: kies voor de lange termijn
Consumenten willen minder verspilling en zijn daarom op zoek naar geloofwaardige en inspirerende merken die tijdloze en kwalitatieve producten op de markt brengen. Bij voorkeur merken die óók een positieve bijdrage leveren in de maatschappij en slim omgaan met materialen en productieprocessen. Winkels die enkel gericht zijn op verkoop en winst verdwijnen. Retailers kunnen hierop inspelen door op zoek te gaan naar een positieve verhouding tussen productie en consumptie, waarbij de beleving centraal staat.
Ikea – tweedehands meubelen
Ikea is in December 2016 begonnen met een proef voor de verkoop van tweedehands meubelen. In Madrid zijn drie winkels geopend waar men meubelen kan kopen en verkopen. Zij stellen: “Tweedehands meubels maken onderdeel uit van de circulaire economie, wat voor ons een belangrijk onderwerp is. We willen ervoor zorgen dat onze meubels langer mee gaan.”
Dixons – verder als verhuursite
Klanten kunnen ervoor kiezen om een product kortstondig te huren of een meerjarig huurcontract af te sluiten tegen een vast maandbedrag.
Le Creuset – een product dat je leven lang mee gaat
Producten met een levenslange garantie. Mochten ze toch kapot gaan, dan zijn ze 100% herbruikbaar. Het merk speelt hiermee in op de behoefte van een lange gebruiksduur en minder verspilling.
The long-term economy: must sees
Binnen de Nederlandse retail speelt ook LENA the fashion library slim in op duurzaamheid door bewust om te gaan met het steeds veranderende modebeeld. Maar ook op het gebied van voeding liggen er kansen. Zo gebruikt Instock ingrediënten die de schappen van Albert Heijn niet hebben gehaald vanwege een buts of deuk: een succesvol idee waardoor deze pop-up zich al snel kon vestigen als permanent restaurant.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017