Virtual personal guides
Spraak- en camera-interfaces (zoals Siri, Alexa, FaceID en Tango) worden door o.a. Apple, Amazon en Google in rap tempo beschikbaar gemaakt op tal van devices, zoals smartphones en home assistants. Hierdoor raken steeds meer consumenten gewend aan het gemak van deze ‘nieuwe’ vormen van mens-machine interactie. Hardware innovaties en Artificial Intelligence stellen ons in staat om gesproken beelden, spraak en taal als in- en output te gebruiken. Consumenten gaan op zoek naar virtuele persoonlijkheden die hen kunnen vermaken, informeren, helpen en zelfs genezen. Zeker nu de personal assistants steeds emotioneler worden en zich als personen gaan gedragen, wordt de toegevoegde waarde en acceptatie groter.
“Conversational commerce groeit de komende 3 jaar uit tot de meest gebruikte methode voor interactie met consumenten… daardoor zou het bezoek aan winkels kunnen teruglopen.” – Capgemini, 2018
KLM – Care Tag
De Care Tag van KLM is een klein apparaatje dat toeristen voorziet van gesproken advies op locatie. Van restaurants tot navigatie, dit label is jouw persoonlijke reisgids.
Personal assistants
Een personal assistant is een apparaat dat het leven een stukje gemakkelijker maakt. Je kunt de gehele dag vragen stellen en opdrachten geven aan deze personal assistant.
https://www.youtube.com/watch?v=FQn6aFQwBQU
“76% of all regular voice users say that “using voice technology feels really natural now and I don’t even think about it.” – JWT Intelligence, February 2017
Amazon – Echo Look
De nieuwe Echo Look is jouw persoonlijke modestylist en assistent. Je kunt aan Echo vragen hoe je eruit ziet en of ze een filmpje of een foto wil maken. Maar nog spannender, vraag aan Echo of je matcht met de laatste modetrends!
Vinclu – Gatebox
Een vrouwelijke hologram, genaamd Azuma Hikari, is een personal assistant en vriendin ineen. Zij geeft updates over het weer, doet de lampen in huis aan en stuurt vriendelijke teksten.
Een universele service
Virtuele assistenten verschijnen langzaam maar zeker overal. Ze helpen ons via onze mobiele telefoon, maar kunnen ook ons hele huishouden besturen. Wat dacht je van een assistent die automatisch de boodschappen bestelt die op zijn? Het duurt niet lang meer voor virtuele assistenten een universele service worden. Ook winkelen behoort tot deze service en we zullen in de toekomst rekenen op onze assistenten om deze taken deels of zelfs helemaal voor ons uit te voeren.
Zichtbaarheid voor retailers
Het feit dat Amazon, één van de grootste retailers ter wereld, Alexa heeft ontwikkeld, benadrukt de nieuwe rol van Artificial Intelligence binnen de retail. Het is tijd voor retailers om na te denken over hoe een virtuele assistent meerwaarde kan bieden. Data is hierbij van cruciaal belang. Dankzij data kan een virtuele assistent anticiperen op onze wensen, bijvoorbeeld door te leren over onze voorkeuren en hier producten uit een winkelvoorraad aan te koppelen. Geef daarbij een virtuele assistent een eigen persoonlijkheid en het duurt niet lang meer voor we vergeten dat we met een computergestuurd systeem spreken. Wanneer virtual personal guides gemeengoed worden, ontstaan er nieuwe vormen van advertising met een continue (machts)strijd om zichtbaarheid voor retailers.