Van volgers kopers maken met social commerce

7.07. 2020 | 592 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

Grijp de kansen van social commerce

Social commerce is hot. Maar liefst 96% van de Nederlanders is op sociale kanalen te vinden en dagelijks besteden we er gemiddeld 98 minuten van onze kostbare tijd. Miljoenen Nederlanders worden blootgesteld aan de nieuwste producten die hippe fashion-influencers, voedingscoaches of interieurstylisten aanprijzen. Je hoeft geen expert te zijn om te begrijpen dat hier enorme kansen liggen. Veel retailers kampen met de uitdaging dat er veel online oriëntatie plaatsvindt, maar dit verleidingsmoment vervolgens niet wordt geconverteerd. Social commerce zorgt ervoor dat online inspiratie en aankoop naadloos in elkaar overlopen. Er zijn ook steeds meer mogelijkheden. Facebook komt met ‘Facebook Shops’ en Snapchat maakt ‘Dynamic Ads’ beschikbaar in Nederland. Reden genoeg om je als retailer te verdiepen in social commerce.

Al in 2018 onderzocht ABN-AMRO dat 55% van de klantreizen online begint. De winkel dient allang niet meer als zoekmachine. De komst van COVID-19 heeft dit alleen maar versterkt. Klanten gebruiken social kanalen en zoekmachines om inspiratie op te doen en prijzen te vergelijken. Echter is in veel gevallen de afstand tussen deze oriëntatiefase en de daadwerkelijke aankoop, te groot. Social commerce biedt de mogelijkheid dit gat te dichten. Retailers benutten de kansen van de koopknoppen op inspiratiekanalen als Pinterest en Instagram te weinig. Terwijl de kansen voor het oprapen liggen, met name voor retailers met een meer hedonistisch assortiment als fashion, lifestyle of wooninrichting. Zeker nu social mediabedrijven met nieuwe features komen om in contact te komen met de klant.

Snapchat advertenties van Hema en Bijenkorf
Al in 2019 presenteerde Snapchat de feature Dynamic Ads. Deze toepassing is nu ook in Nederland beschikbaar en maakt het mogelijk om real-time advertenties te tonen aan Snapchatgebruikers op basis van een productcatalogus. Op deze manier wordt het mogelijk om de klant niet alleen te inspireren, maar ook direct te laten kopen. Retailers hoeven alleen de gewenste doelgroep aan te geven en Snap bouwt vervolgens de advertentie op. Wanneer prijzen of beschikbaarheid veranderen in de catalogus, wijzigt de advertentie automatisch. Hema en Bijenkorf zijn de eerste Nederlandse retailers die hiervan gebruik maken. De retailers benadrukken dat het voor hen een goede manier is om op een eenvoudige manier doorlopend campagne te voeren richting een jongere doelgroep.

© Snapchat

Facebook Shops  
Ook Facebook ontwikkelt zich verder op het gebied van e-commerce. Facebook Shops (Facebook Winkels in Nederland en België) is een platform waar retailers gratis producten kunnen aanbieden via de eigen social kanalen. Klanten hoeven de omgeving hiervoor niet te verlaten. De feature wordt toepasbaar op zowel Facebook als Instagram en via pagina’s en Stories, en is ook beschikbaar voor retailers zonder eigen webshop. De reden dat Facebook de optie gratis aanbiedt, is omdat het platform voornamelijk geld verdient met advertenties en ze geloven dat deze alleen maar meer waard zullen worden door commerce op deze manier te verbinden. Hoewel Facebook momenteel door veel grote bedrijven wordt geboycot vanwege hun passieve houding richting haatberichten op het platform, wordt veel verwacht van Facebook Shops.

© Facebook & RV

Inspiratie en commerce vervloeien
De ontwikkelingen op het gebied van social commerce brengen een nieuw retailspeelveld. De oriëntatie- en aankoopfase raken met elkaar vervlochten. Online communities gaan een nog belangrijkere rol spelen. Maar ook de trend waarbij merken steeds vaker een direct-to-consumer strategie volgen, zal met behulp van social commerce doorzetten. Het onlinewinkelkanaal evolueert van een functionele plek gericht op gemak, naar een plek waar mensen samenkomen, inspiratie opdoen en advies vragen. In de huidige tijd zal dit alleen nog maar versterkt worden. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zo heb je als retailer minder controle over deze externe kanalen. De vraag is echter of dit opweegt tegen het enorme bereik en de naadloze verkoopervaring die met social commerce beschikbaar wordt. En zeker met de dreiging van COVID-19 en de toename van e-commerce is het eigenlijk geen vraag meer of dat je als retailer iets moet met social commerce. Grijp dus je kans en maak van je volgers kopers