{"id":3200,"date":"2015-07-08T07:40:30","date_gmt":"2015-07-08T06:40:30","guid":{"rendered":"http:\/\/www.crossmarks.nl\/?post_type=blogarticle&p=3200"},"modified":"2019-10-10T09:55:55","modified_gmt":"2019-10-10T09:55:55","slug":"retailontwikkelingen-in-de-mode-waar-je-vandaag-iets-mee-kunt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.crossmarks.nl\/blog\/retailontwikkelingen-in-de-mode-waar-je-vandaag-iets-mee-kunt\/","title":{"rendered":"Retailontwikkelingen in de mode waar je vandaag iets mee kunt"},"content":{"rendered":"
Contextual commerce maakt van de wereld een verkoopplatform<\/strong> <\/p>\n Marktplaatsen \u2013 als gevolg van behoefte aan one-stop-shopping <\/strong> <\/p>\n Sharing Economy zorgt voor nieuwe verdienmodellen<\/strong> <\/p>\n <\/p>\n Produce on demand tegen wegwerpfashion<\/strong> <\/p>\n
\nBij \u2018contextual commerce\u2019 wordt op de juiste plek, plaats en tijd, precies datgene aangeboden wat je wil, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Zo kan aanbod en verkoop overal plaatsvinden m.b.v. \u2018image recognition\u2019, het scannen van QR- of barcodes met je mobiele telefoon en social media. Amazon maakt het mogelijk door het toevoegen van de hashtag #Amazoncart, producten waarover getwitterd wordt direct toe te voegen aan het winkelwagentje bij Amazon. We zien door deze nieuwe mogelijkheden dat werkelijk iedere omgeving een \u2018verkoopplatform\u2019 kan worden. Maar niet alleen nieuwe technologie\u00ebn maken dit mogelijk. Een mooi voorbeeld van contextual commerce komt van kledingretailer Pimkie. Met de fashion minibar die Pimkie in hotels aanbiedt, kun je als hotelgast in je hotelkamer kleding en accessoires proberen. Het hotel heeft de voorraad en de klant betaalt bij de check-out. Het aanbod in de minibars is aangepast op de lokale weersomstandigheden en er wordt rekening gehouden met de omgeving waarin het hotel staat (party, business, shopping etc.). Via het \u2018minibarmenu\u2019 kunnen klanten via QR-codes naar andere passende artikelen zoeken op de website van Pimkie.
\nBekijk het bijbehorende filmpje hier<\/a>.<\/p>\n
\nAls gevolg van de nog altijd stijgende vraag naar gemak, stijgt ook de vraag naar one-stop-shopping. Monobrandomgevingen lopen hiermee het risico uit de gratie te raken. Een mooi voorbeeld van een retailer die dit tijdig constateerde is Bestseller.com, zo vertelde Jens Christian Buhl (e-commerce director van de Deense keten) op het e-fashion event van Emerce. Waar voorheen de focus lag op enkel de afzonderlijke labels (o.a. Vero Moda, Only, Jack & Jones, Object), wordt nu ook het overkoepelende merk Bestseller ingezet. Zo is het mogelijk om tussen de webshops van de monobrands te wisselen en aankopen toch in 1 winkelwagentje te verzamelen, of juist in de multibrandomgeving te kopen. Bij iedere brandstore is het vervolgens ook mogelijk om te retourneren of te ruilen. Wanneer de shopper op de webshop van Only is, worden de andere labels ook actief gepusht (dit zorgde voor een verdubbeling in de gemiddelde orderwaarde). En ook in de app is het mogelijk om te switchen tussen de verschillende merkomgevingen. Belangrijke stappen voor deze modeketen, die gelooft dat marktplaatsen (multibrandomgevingen) de toekomst worden. Bestseller.com is niet de enige, uit onderzoek<\/a> blijkt dat retailers verwachten dat het marktaandeel van internationale marktplaatsen (Alibaba, Amazon) groeit naar bijna 40% in 2020. De Deense keten verwacht \u00e9\u00e9n van deze grote spelers te worden. Nu worden er in totaal al 30.000 producten aangeboden (ter vergelijk: Asos biedt er 60.000). Bestseller is daarmee al een relatief grote partij in fashion.<\/p>\n
\nDe fastfashionmarkt is nog steeds sterk groeiende en ketens als Primark blijven populair. Maar sterke bewegingen zorgen vaak ook voor een duidelijke tegenbeweging. Groeiende groepen mensen die zich niet goed (meer) voelen bij de \u2018wegwerpfashion\u2019 en de wijze waarop deze geproduceerd wordt. Tweedehandskleding wordt populairder en er ontstaan nieuwe initiatieven en verdienmodellen. Zo ook LENA, the fashion library in Amsterdam. Een winkelconcept waarmee het mogelijk is om kleding met elkaar te ruilen en te delen. LENA werkt met een abonnementensysteem en met strippenkaarten, waarmee je een bepaald aantal kledingstukken kunt lenen.
\nBekijk het bijbehorende filmpje hier<\/a>.<\/p>\n
\nEen andere tegenbeweging van de fast fashion is het produceren op vraag, die ook is ontstaan als gevolg van de toenemende vraag naar customizing. Een mooi voorbeeld hiervan is Knyttan, een Londense start-up, waarbij je je eigen breiwerk kunt \u2018ontwerpen\u2019. Met behulp van geavanceerde technologie en 3d-printers wordt vervolgens jouw eigen ontwerp gemaakt. Deze start-up haalde onlangs 3 miljoen dollar op met crowdfunding.<\/p>\n