Forecaster
Bij Crossmarks geloven we dat succesvolle retailers zich continu aanpassen aan de veranderende wensen van de klant. Om onze klanten hier goed in te kunnen adviseren monitoren we veranderingen in de wereld voortdurend.
We kijken welke nieuwe ontwikkelingen, trends en behoeften er ontstaan en hoe voorlopers hier al op inspelen. Het is jaarlijkse traditie geworden om de ontwikkelingen voor het komende jaar overzichtelijk te presenteren in een selectie van 10 trends. Hieronder worden ze kort samengevat.
Online en offline inrichten vanuit de kracht van het kanaal, om in de behoefte van de klant te voorzien. Van gemak tot aspiratie. Zo biedt Apple bijvoorbeeld educatieve lessen aan in elke Apple Store, waaronder coderen, fotografie, film en expert talks.
Bekijk de video hier.
De klant verrassen met nieuwe functies en daarmee zorgen voor een langere verblijfsduur en verhoogde bezoekfrequentie. Fico Eataly World heeft in Bologna een foodpretpark ingericht waar de Italiaanse agrifoodcultuur op bijzondere wijze wordt gepresenteerd. Op maar liefst 100.000 m2 maak je op sensorische en educatieve wijze kennis met het voedsel en de biodiversiteit van Italië. Je ziet alle schakels in de keten van de voedselproductie.
Bekijk de video hier.
Data gebruiken om de winkelbeleving hyper gepersonaliseerd te maken. Een plek waar alles wordt afgestemd op jouw behoeften en voorkeuren. Zo werkt Lincherie in haar Styling Center in Amsterdam met een 3D-passpiegel. Jouw maten, merken en modellen worden na de meting opgeslagen in jouw persoonlijke account. De webshop laat vervolgens alleen maar artikelen zien die bij jouw profiel aansluiten.
Bekijk de video hier.
De individuele relatie met de klant verbeteren om zo de retentie en loyaliteit te bevorderen. KLM introduceerde onlangs Flight Bundle, een strippenkaart voor vluchten binnen Europa. Een vaste prijs én altijd plek, ook in het weekend en vakanties.
Bekijk de video hier.
In een tijd waarin alles zichtbaar is, worden retailers en merken gedwongen om volledig transparant te zijn. Bellamy Gallery gaat bijvoorbeeld voor duurzame mode met een transparant prijskaartje. De retailer vertelt precies hoe de prijs is opgebouwd. Wat kost het ontwerp, de productie, het transport en wat verdienen ze zelf? Deze radicale transparantie is een ware revolutie in de fashionbranche.
Bekijk de video hier.
De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. Er ontstaan variabele prijzen op basis van de waarde van het moment. Zo daalt met behulp van pricing tool Wasteless bij supermarkten de prijs naarmate de vervaldatum nadert. Minder afval én beter voor de portemonnee.
Bekijk de video hier.
We willen niet ouder worden en zijn allemaal young at heart. De grenzen vervagen, we gaan van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd. In de commercial van Nike Unlimited You speelt Sister Madonna Buder de hoofdrol, een 86-jarige non die nog steeds deelneemt aan triatlons en perfect aansluit op de filosofie van Nike: ‘Just do it’.
Bekijk de video hier.
De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren en/of genezen. Personal assistants maken het leven makkelijker. Zo is Echo Look van Amazon een persoonlijke modestylist en ontwikkelde Vinclu een vrouwelijke hologram met de naam Azuma Hikari, die naast personal assistant ook je vriendin is.
Bekijk de video hier.
Een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren van de klant. Albert Heijn introduceerde de Allerhande Chatbot, die via Facebook Messenger direct antwoord geeft op al je kookvragen.
Bekijk de video hier.
Grote retailers blijven groeien. Ze beschikken over steeds meer klantdata en maken een steeds groter deel uit van ons leven. MAGAFA, bestaande uit Microsoft, Amazon, Google (Alphabet), Apple, Facebook en Alibaba weten online en offline steeds beter te integreren. Zo verkent Alibaba bijvoorbeeld de fysieke retailwereld met innovatieve pop-up stores voor hun eigen marktplaats Tmall.
Bekijk de video hier.
De volledige trendpresentatie bekijken? Dat kan hier.