Blog

11.07.2018 | 574 x bekeken

1. Breken met conventies
Wat levert het op wanneer je als optiekretailer je concept eens figuurlijk door een andere bril bekijkt? KITE nam een Japanse noodlebar als inspiratie voor haar winkel. Dat leverde een uniek Eyebar concept op. Wat een verademing in de optiekbranche, die zich kenmerkt door winkels die er al decennialang hetzelfde uitzien. Volle winkels die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn en te veel brillen om een keuze te maken. KITE breekt met die conventies. Je vindt er geen groot assortiment, in plaats daarvan slechts 150 monturen. Je hoeft niet te wachten, de meeste brillen zijn klaar binnen 1,5 uur, ondertussen doe je een drankje aan de bar. Je hoeft niet zelf eindeloos te zoeken en passen, maar wordt geholpen door een professionele eyewear styliste achter de bar, die alle tijd voor je neemt. Voor montuuradvies werkt KITE niet met optometristen en optiek geschoold personeel, maar juist met stylistes met een fashionachtergrond. KITE weet hiermee een onderscheidende en relevante positie in te nemen in de overvolle optiekbranche. En dat ook nog eens in een prachtig en eenvoudig winkelconcept!

2. All day hang-outs
Barber & Parlour lijkt in niets meer op een ‘traditionele’ winkel. Er zijn nauwelijks vierkante meters gereserveerd voor producten, je vindt er geen kassa maar een welkomstbalie, en er is veel ruimte voor horeca in een gezellige huiskamersetting. Verdeeld over drie verdiepingen kun je er van alles beleven. Je vindt er een kapper, restaurant, bioscoop, nagelstudio… Dat alles in een urban look & feel die perfect past bij de alternatieve wijk Shoreditch. Barber & Parlour maakt hiermee de beweging van winkel naar ontmoetingsplaats. In Londen zien we meer van dit soort ‘all day hang-outs’. Je vermaakt je er de hele dag met verschillende activiteiten. Bijkomend voordeel is dat dit zorgt voor een langere verblijfsduur en dat er de hele dag traffic en reuring in de winkel is.

3. Ultieme merkbeleving
De grootste winkelstraten van Londen, Regent Street en Oxford Street, staan bekend om de prachtige brandstores. Hier zijn ware merktempels gebouwd die op iedere vierkante centimeter een bijdrage leveren aan de merkpositionering. De nieuwste flagshipstore van Tommy Hilfiger aan Regent Street is hier een perfect voorbeeld van. De materialisering past perfect bij de prijs/waarde beleving en de huisstijl van Tommy, en de signatuur en tone-of-voice van Tommy Hilfiger ‘himself’ als rode draad door de winkel. Hierbij zijn de kleuren overigens volledig maar wel heel subtiel doorgevoerd in het interieur. Tot aan de meubels en zelfs het plafond in het Tommy Café toe, alles klopt tot in detail. In de winkel is bovendien de laatste retailtechnologie toegepast, die ook nog eens functioneel is én werkt. We komen helaas nog te vaak tegen in de retail dat schermen op zwart staan of interfaces niet ontworpen zijn voor de winkel. Bij Tommy werkt het allemaal perfect. Met RFID-technologie kun je eenvoudig zelf kijken of andere maten/kleuren beschikbaar zijn. Slimme interactieve spiegels maken het je makkelijk om een ander artikel te vragen. De winkel kostte 12 miljoen pond, maar dan heb je ook wat.

Ook de Dyson store is er een om niet te missen. De Dyson producten worden hier als ‘helden’ gepresenteerd en er is alle ruimte om kennis te maken met het unieke merkverhaal van Dyson. Op de begane grond kun je zelf met kruimels strooien om vervolgens de nieuwste stofzuiger (zonder snoer!) te testen en op de eerste verdieping kun je je haar laten föhnen door een professional. Een unieke en leuke kennismaking met dit mooie merk.

Ook Burberry heeft een mooie merkparel neergezet. Het modemerk bracht alle authentieke details terug in het historische winkelpand. De winkel ademt het Britse Burberry, met mooie podia voor de iconische trenchcoat en een klassieke, tijdloze allure die past bij het hoogwaardige modemerk.

4. Hobbels wegnemen tijdens winkelbezoek
Kassaloos retailen is bij veel winkels in Londen al de norm. Je wordt niet gehinderd door lange rijen, maar kunt direct betalen bij een medewerker. Tommy Hilfiger werkt met paskamerassistentie, die je bedient via de smart mirror. Dat scheelt weer een hobbel in de shopping journey, je hoeft je hokje niet uit!
Apple heeft in haar brandstore in Regent Street iets slims bedacht om het ‘wachten te verzachten’. De prettige zitplekken bij de bomen nemen de wachtrij visueel weg. Je hoeft niet in de gaten te houden wanneer je aan de beurt bent, want je wordt gehaald door een medewerker die al precies weet waarvoor je komt.

5. Rol van de medewerker is essentieel
Een leuk retailweetje: de grootste toeristische trekpleister van Londen is… de Apple Store in Regent Street! Wat zo inspirerend is aan deze winkel is dat alles extreem in het teken staat van ‘customer centric’ retailen, maar dat dit er niet te dik bovenop ligt. Het personeel is perfect geschoold en geïnstrueerd en technologie staat in dienst van medewerker en klant. Iedere medewerker is uitgerust met een iPhone met handige apps die gecreëerd zijn door winkelpersoneel. Medewerkers hebben verschillende rollen en specialisaties; gastheer/vrouw, techneut, businessprofessional, teacher, genius etc. Bij binnenkomst wordt bepaald om welke rol deze klant vraagt, de klant merkt daar niets van en wordt perfect geholpen. Bij deze Apple store werken 500 medewerkers van 20 nationaliteiten die 30 verschillende talen spreken, zodat iedere klant goed wordt begrepen. Apple laat hiermee zien dat, hoe groot je als merk ook bent en hoeveel klanten je ook hebt, er altijd een gevoel van individualiteit gecreëerd kan worden. Apple verlegt hiermee continu de standaard voor customer experience, voor de hele retailsector.

De ultieme retailbeleving in Londen
Bij de concepten die we bezocht hebben, zien we een aantal elementen duidelijk terugkomen. Gemiddeld gezien zien we dat er veel minder vierkante meters worden ingenomen voor de ‘traditionele’ presentatie van producten. Het draait hier niet om verkoopgedreven omgevingen, maar klantgedreven omgevingen. ‘Make it fun’, is ook belangrijk: photobooths, spelletjes, producten testen, etc.. Er wordt steeds meer uit de kast gehaald om het leuk te maken voor klanten. Hiermee wordt een ervaring gecreëerd die het doorvertellen waard is. Er worden steeds meer functies toegevoegd aan de retail, het draait allang niet meer (alleen) om verkoop, maar ook om events, cursussen, behandelingen, tentoonstellingen, verblijven, etc.. Deze nieuwe functies verlengen de verblijfsduur in de winkel en zorgen voor een verhoogde bezoekfrequentie.

Ook wordt steeds meer aandacht geschonken aan de community en echte merkfans. Lululemon heeft hier complete ruimtes in haar winkel voor ingericht met unieke gratis services en diensten, waar yogaliefhebbers samenkomen. Ook bij Sonos is er alle ruimte om samen te komen met gelijkgestemden om te genieten van de optimale geluidsbeleving van o.a. muziek, films en sportwedstrijden.

Retail door een andere bril
Een retailreis naar Londen levert volop inspiratie op om eens met een andere bril naar je eigen retailconcept te kijken. Om te leren van deze innovatieve retailers en daarmee zelf de volgende stap te maken richting een future proof retailconcept. Wil je de ultieme retailbeleving in Londen zelf ervaren? In november organiseert Nowmads weer een retail innovatie reis, klik hier om in te checken.

Meest gelezen

De toekomst van de supermarkt is niet meer wat ie geweest is

Lees verder

Woonretailers spelen onvoldoende in op de veranderende klant

Lees verder

RetailTrends sprak zeven succesvolle retailers. Wat is hun geheim?

Lees verder