Mobiliteit streamen, kan dat?

9.10. 2017 | ... x bekeken

Albert Top

Challenger

Hoe ziet de toekomst van mobiliteit eruit?

We leven in een wereld waarin alles zo snel, makkelijk en efficiënt mogelijk moet. Daarnaast is de consument van tegenwoordig gericht op de long term economy: we willen minder verspilling en de materialen die we hebben moeten langer meegaan. Onze mobiliteit lijkt niet langer in dit plaatje te passen. Er ontstaat een nieuwe mobiliteitsbehoefte, waarop wordt ingespeeld met Mobility as a Service (MaaS).

Optimaal gebruik van mobiliteit door mobiliteit te ‘streamen’. Eén oplossing voor alle mobiliteit die je nodig hebt, zowel voor consumenten als bedrijven. Het klinkt nog als toekomstmuziek, maar is dichterbij dan we denken. MaaS Alliance bestaat uit 500 partners van over de hele wereld die samenwerken aan de ontwikkeling van deze service. In Nederland zijn o.a. TU Delft, ANWB, KPN en Railforum aangesloten (www.maas-alliance.eu).

Maar er worden meer nieuwe initiatieven in het leven geroepen. Zo investeert Athlon Car Lease (onlangs overgenomen door Mercedez-Benz Financial Services Nederland) in start-up Beamrz, het digitale platform waar consumenten realtime vraag en aanbod van verschillende mobiliteitsdiensten kunnen inzien. In Finland is ‘Whim’ zelfs al in gebruik met vier abonnementsvormen (http://whimapp.com/fi-en/).

Mobility as a Service, hoe ziet dat eruit?
In plaats van investeren in meerdere transportmiddelen wordt mobiliteit ingekocht. Door middel van een abonnement kun je mobiliteit ‘streamen’ naar behoefte. Denk hierbij aan (deel)auto’s, (deel)taxi’s, (deel)fietsen en het openbaar vervoer. Maar denk ook aan gerelateerde diensten, zoals parkeren, schoonmaken, opladen… Met één app kan de reiziger de beste rit vinden (route en soort vervoermiddel), boeken én betalen.

Deloitte werpt een blik op de toekomst van mobiliteit. In onderstaande video staat de gebruiker centraal in een efficiënt ecosysteem:

Wat als we mobiliteit zouden organiseren binnen één abonnement? Het Ministry of Transport and Communications (Finland) maakte hier een animatie over:

https://www.youtube.com/watch?v=ZQieTU7_5xo

De deeleconomie
Marcel Koops, algemeen directeur van Athlon Nederland, ziet de deeleconomie als integraal onderdeel van onze samenleving: “De deeleconomie is van trend naar een blijvende ontwikkeling gegaan. Consumenten maken veelvuldig gebruik van deelinitiatieven en autodelen past daar ook bij. Met deze duurzame mobiliteitsoplossing voorzien wij in een veranderde mobiliteitsbehoefte; mobiliteit op maat. We verwachten dat consumenten en bedrijven hier veelvuldig gebruik van gaan maken.”

De momentconsument
Naast de deeleconomie, is ook de momentconsument van invloed op de wens voor nieuwe vormen van mobiliteit. Consumenten kiezen er steeds vaker voor om hun behoeftes ‘in het moment’ in te vullen. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen op het gebied van food: we doen steeds minder vaak boodschappen voor meerdere dagen, maar kijken per dag wat we willen. Take-away, een restaurant, een to-go winkel of toch uitgebreid koken?

Marktontwikkelingen
Mobility as a Service biedt de mogelijkheid om drie partnergroepen te verbinden: steden, transport en gerelateerde services. Steden worden leefbaarder, mobiliteit wordt efficiënter en service providers worden onderdeel van het dagelijkse leven. De markt is in potentie groot: de average revenue per user (ARPU) voor telecom is €30 per maand, de ARPU voor mobiliteit is misschien wel tien keer zo groot!

Kansen voor de ondernemer
Nu Mobility as a Service langzaamaan realiteit wordt, betekent dit voor veel spelers een nieuw businessmodel. Het is tijd voor bedrijven in de mobiliteitssector om na te denken over hun toekomstige rol. Maar er liggen niet alleen kansen voor de mobiliteitssector. Ook aangepaalde sectoren kunnen zich nu aansluiten om de toekomstige consument te bedienen met één slim totaalconcept.

Kun je data leveren met realtime mobiliteitsadvies, kun je faciliteren in vervoer of kun je aftersales of extra service bieden? MaaS zal alleen goed werken wanneer een veelvoud van partijen eensgezind samenwerkt.

We zijn benieuwd in welke constructie MaaS realiteit zal worden. Komt er één wereldwijde speler die de markt domineert (zoals booking.com bij de hotelmarkt)? Wordt het een gefragmenteerde markt met veel kleine spelers? Of wordt het een platform gefaciliteerd door de overheid (zoals NDW met verkeersinformatie)? We houden het vol belangstelling in de gaten!