Online opvallen, hoe werkt dat?

29.11. 2016 | 2957 x bekeken

Albert Top

Challenger

Online opvallen, hoe werkt dat?

In onze vorige blog uit deze reeks las u hoe u kunt starten met het verandertraject naar een omni-channel strategie. In deze blog gaan we verder met de invulling van de online strategie.

Uw organisatie is omnichannel ingericht en heeft op basis van een gedegen strategie de eerste stappen in de goede richting gezet. Nu is het tijd om uw formule op diverse online kanalen te activeren. U heeft alle voorbereidingen getroffen: de website is helemaal van nu, geoptimaliseerd voor mobiel, SEO-proof en voldoet aan de verwachtingen van klanten. Er is in kaart gebracht hoe de customer journey er uitziet en op welke kanalen de doelgroep met welke tools en informatie bereikt moet worden.

Maar hoe valt uw formule op tussen het grote aantal aanbieders online?

Iedereen die zich oriƫnteert voor de aankoop van een product of dienst start bij een zoekmachine. Een klant tikt zijn of haar zoekopdracht in en krijgt als resultaat tientallen aanbieders die het antwoord bieden. Hoe valt u op tussen al deze aanbieders? Met ons stappenplan helpen wij u op weg naar een nieuwe online strategie.

Stap 1: Kies voor e-commerce, branding of een combinatie van beide.

Maak een keuze of u online in gaat zetten om e-commerce te bedrijven, om een merk te bouwen, of maak een keuze voor een combinatie van beide. Wees hier duidelijk in en communiceer dit ook duidelijk naar alle stakeholders binnen de organisatie zodat iedereen weet wat er van ze verwacht wordt.

Maak de keuze nog voordat u volledig inzet op online

Gaandeweg besluiten om toch nog een webshop in uw prachtige, net opgeleverde nieuwe website te integreren blijkt achteraf veel meer omhanden te hebben dan wanneer hier van tevoren rekening mee wordt gehouden. Niet alleen wat betreft techniek, maar ook wat betreft logistiek, planning, operatie en aftersales. Kortom: niet doen!

Stap 2: Content, content, content!

Besef wat het belang is van content en productinformatie. Content is de basis van alles wat u uw klanten belooft online. Voor elke pijler heeft u content tot in de puntjes uitgewerkt. Een ijzersterk verhaal en onderscheidend vermogen is cruciaal; zorg voor consistente en gestructureerde content en stem dat af op alle online kanalen.

Belangrijk is om de visie en strategie niet uit het oog te verliezen en overzicht te behouden over de content

Met behulp van een contentkalender voorkom je afbreuk aan je merk door inconsistente uitingen op online kanalen. Een content kalender is dus een must voor elke (online) marketeer om dit te kunnen waarborgen.

Wanneer de boodschap en het kanaal niet optimaal worden afgestemd op elkaar en op de behoefte van de gebruiker en de fase waarin deze zich bevind van de klantreis, kan de aanwezigheid van uw merk of formule op het web juist afbreuk doen aan de merkbelofte en identiteit.
Oftewel, personalisering is een vereiste om op te vallen online en een positieve bijdrage aan conversie en retentie op te kunnen leveren.

In onze volgende blog leest u stap 3 tot en met 5 van de online strategie!