Een ode aan de fotografie

In Covent Garden, Londen, is het allereerste ‘experience center’ geopend van de cameraproducent FUJIFILM. De nieuwe winkel brengt een ode aan de fotografie door alle elementen, van het maken tot het delen van de foto, een plek te geven onder één dak. De winkel is voorzien van talloze interactieve elementen, services en evenementen, die slim gebruik maken van de factoren die fysieke retail relevant maken én houden.

07.01.2020 | 169 x bekeken

Verassingen op iedere verdieping

Creatie & Verhuur
Op de begane grond worden de FUJIILM X Serie en instax camera’s minimalistisch en overzichtelijk tentoongesteld. De winkel biedt de mogelijkheid om, onder reservering, de camera’s te huren. Deze kunnen in-store uitgebreid getest worden in onder anderen de Midnight Studio, waar bezoekers in een donkere ruimte de flits functie kunnen testen en in de Social Studio, waar klanten hun eigen unieke social content kunnen maken en direct kunnen delen. Ook is er een ‘levende muur’ te vinden (een muur gemaakt van echte planten) en een LEGO-bouwwerk. Deze textuur- en kleurrijke oppervlakten hebben met name als doel om complexiteit en kleur in de foto’s te testen.

De ‘Wonder Photo Shop’ is een uniek onderdeel van de conceptstore. Hier kunnen bezoekers creatief zijn met hun foto’s die ze gemaakt hebben met een FUIJFILM camera of met hun eigen smartphone. Zij krijgen hier de mogelijkheid om hun eigen fotoboeken te maken, te personaliseren (met verschillende accessoires zoals stickers) en te printen. Daarbij kunnen klanten op verschillende producten, zoals mokken en puzzels, hun eigen foto’s laten drukken.

Service, Events & Educatie
Op de eerste verdieping is ‘The Boutique’ te vinden. Hier wordt het product type ‘GFX’ centraal gesteld, een exclusieve productlijn van FUJIFILM. Dit deel van de ruimte is dan ook ingericht als een high-end juwelierszaak. Daarnaast heeft deze verdieping een eigen foto expositie, genaamd ‘The Gallery’. Hier worden foto’s tentoongesteld van fotografen als Markus Klinko of van non-profit organisatie Wateraid, waarmee er aandacht wordt gevraagd voor het goede doel.

Ook is er gedacht aan de individuele behoeften van de bezoekers. Zo zijn er in de gehele winkel interactieve schermen te vinden waar bezoekers kunnen onderzoeken welk product het beste bij hen past. Daarnaast worden er op deze schermen verschillende workshops, seminars en events getoond die op de planning staan en betrekking hebben tot fotografie. Ook een kit stop, een pitstop voor jou fotografie kit, is op deze etage te vinden. Hier kunnen bezoekers onder anderen hun camera laten repareren en de lens professioneel laten schoonmaken.

Community building
De kelder geeft ruimte aan een speciale lounge waar clubmembers en professionele fotografen kunnen socializen, samenwerken en ideeën kunnen delen. Onderdeel hiervan is een professionele fotostudio waar zij gratis gebruik van kunnen maken. FUJIFILM creëert hiermee een ruimte waar enthousiastelingen samen kunnen komen en waar als het ware een community gecreëerd wordt voor gelijkgestemden.