Lush

Naked shop

Plastic vernietigt het leven in de oceanen op een alarmerend tempo. Lush vindt het tijd voor verandering. Het cosmeticamerk heeft een internationale campagne gelanceerd om bewustwording te creëren over de gevolgen van plastic in de zee en opende ‘s werelds eerste ‘naked shop’ in Milaan. Hier kun je alleen producten zonder verpakking kopen. In de conceptstore worden daarnaast events, workshops en filmscreenings georganiseerd om ideeën uit te wisselen over een plasticvrije toekomst.

28.06.2018 | 286 x bekeken

Naakte waarheid

Hoe kom je achter de ingrediënten en werking van een product nu het geen verpakking draagt? Lush heeft daar een innovatieve oplossing voor bedacht. Met de app ‘Lush Lens’ scan je eenvoudig verpakkingsvrije producten voor productinformatie om zo de naakte waarheid te achterhalen. Momenteel werkt de app alleen op ‘Fairphones’ die in de ‘naked shop’ liggen. Lush heeft als doel om deze technologie ook in andere winkels beschikbaar te maken.

Verpakkingsvrije uitvindingen
‘Naakt’ is niet nieuw voor Lush. Zeker veertig procent van de producten uit het vaste assortiment is al verpakkingsvrij. Neem de shampoo bar, de eerste ‘naked’ uitvinding van Lush. Deze shampoo gaat drie keer langer mee dan een gewone shampoo, waardoor jaarlijks bijna 6 miljoen plastic flessen worden bespaard. Producten die Lush nog niet ‘naakt’ verkoopt, vind je in de welbekende zwarte potjes die van 100% gerecycled plastic zijn gemaakt.

In het kader van de internationale campagne over plastic in de zee heeft Lush een nieuw ‘naakt’ product aan haar assortiment toegevoegd, namelijk de onverpakte bruisbal in de vorm van een zeeschildpad. Zodra de bruisbal het water raakt, komt er ‘agar agar-jelly’ uit de buik van het dier. Het glibberige goedje staat symbool voor de dreiging waar de zeeschildpadden dagelijks mee te maken hebben.

Fotografie door Lush.