Creatief met personeel in coronacrisis

20.03. 2020 | 66 x bekeken

Crossmarks

Creatief met personeel in coronacrisis

Ruim zeven miljoen Nederlanders zaten aan de buis gekluisterd toen premier Mark Rutte in zijn tien minuten durende speech op 16 maart een oproep deed tot saamhorigheid in Nederland. “Bij alle onzekerheden die er zijn, is één ding volstrekt duidelijk: we moeten dit echt met 17 miljoen mensen doen. Samen komen we deze moeilijke periode te boven. Let een beetje op elkaar. Ik reken op u.” Nederland was onder de indruk van deze feitelijke en toch hartverwarmende speech en geeft massaal gehoor aan dit verzoek. Mensen en bedrijven verenigen zich nu om te komen tot snelle en efficiënte oplossingen voor de urgente problemen die zich op dit moment voordoen.

Steeds meer retailers sluiten hun deuren
In de retail gaan de ontwikkelingen op dit moment razendsnel. Steeds meer retailers sluiten ‘vrijwillig’ hun deuren als gevolg van de Coronacrisis. Onder meer IKEA, WE fashion, Zara, C&A, Nespresso, maar ook GameMania, Footlocker en Lego hebben, zonder dwang vanuit de overheid, besloten om dicht te gaan. Zij zeggen de veiligheid van hun personeel en klanten niet meer te kunnen garanderen. Andere ketens pasten hun winkeltijden al aan.

Groeiend personeelstekort versus groeiend personeelsoverschot
De verwachting is dat er alleen nog maar meer retailers zullen besluiten hun winkels dicht te laten. Volgens marktonderzoeker Locatus is het aantal passanten in winkelsteden in twee weken tijd gemiddeld al met bijna 60 procent afgenomen. Ook mist meer dan de helft van de ondernemers daarnaast tussen de 60 en 100 procent van zijn omzet. Desondanks zijn er ook retailers die niet lijden onder de gevolgen van het Coronavirus. Onder andere bouwmarkten, tuincentra, drogisterijen en bovenal de supermarkten ervaren nu juist topdrukte en komen personeel tekort. Via interne vacaturesites wordt bijvoorbeeld personeel van het hoofdkantoor dat nu thuis werkt, tijdelijk ingezet op de winkelvloer of in distributiecentra. Toch is het de verwachting dat vrijwel alle winkels die niet voorzien in eerste levensbehoeften zullen gaan sluiten. Dan wel vrijwillig, dan wel noodgedwongen. Dat betekent dat er enorm veel personeel dat werkzaam is in de retail, thuis zal komen te zitten.

NL Mobiliseert verbindt thuiszittend personeel met hulpbehoevende bedrijven
Volgens de initiatiefnemer van het platform ‘NL Mobiliseert’, genaamd Thomas de Groot, hoeft dat echter niet van lange duur te zijn. De Schijndelse horeca-exploitant heeft een oplossing bedacht. In de vitale sectoren, organisaties die voorzien in levensmiddelen, distributiecentra en bij koeriersbedrijven is er momenteel een tekort aan personeel. Door topdrukte, werknemers die zich ziekmelden en de terugloop van de arbeidsimmigranten hebben zij behoefte aan extra ondersteuning. Het platform NL Mobiliseert, verbindt thuiszittend personeel uit diverse sectoren met de hulpbehoevende bedrijven en doet in samenwerking met alle betrokken partijen de volledige financiële afwikkeling. Zo kunnen ondernemers met werknemers die een vast contract hebben hun personeel doorbetalen en de uren doorfactureren tegen vaste tarieven per uur bij de desbetreffende inlener. De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) verleent hulp bij dit project en maakt onder de leden reclame voor het platform. Al met al een mooi initiatief dat zeker ook kansen kan bieden voor retailers met personeel dat momenteel thuis zit en zijn steentje wil bijdragen in deze turbulente tijden!

Klik hier om jouw personeel beschikbaar te stellen of een aanvraag te doen voor extra personeel op de website van NL Mobiliseert.