De retailer is een kat in het nauw die barmhartige sprongen maakt

1.04. 2020 | 1360 x bekeken © bol.com

Marc Beaujean

Innovator

De retailer is een kat in het nauw die barmhartige sprongen maakt

‘We leven in een bizarre tijd.’ Dit is een zin die zowel in de media als onderling vaak gebruikt wordt. En ja, dat is het zeker. Maar er gebeurt ook veel moois. Er zijn tal van hartverwarmende en creatieve initiatieven in het leven in geroepen. Naast op de eerste plaats natuurlijk alle mensen in de zorg en andere vitale beroepen, zijn er ook verschillende retailers en merken die zich van hun beste kant laten zien. En dat is zeker iets waar we in tijden van crisis behoefte aan hebben. Eigenbelang en economische belangen worden aan de kant gezet om het hogere doel te dienen. Dit is een tijd waarop we later terugkijken en ons herinneren wie de retailhelden waren van 2020.

En gelukkig zijn dat er nogal wat. Ondanks dat ook de retailwereld kraakt onder het coronavirus, weerhoudt vele dat er niet van een onbaatzuchtige daad te verrichten.

Van Bh’s naar mondkapjes
H&M is hier een mooi voorbeeld van. De retailer vangt, net als vele andere retailers in de mode, rake klappen. Waar enkele branches nu topdrukte ervaren, zien de omzetten in de mode veelal een daling. H&M heeft al haar winkels in Nederland tijdelijk gesloten en er staan tienduizenden banen op de tocht. Toch kwam de retailer met het nieuws naar buiten om met eigen leveranciers en producenten medische maskers, jassen en handschoenen te bieden aan ziekenhuizen in Europa om de tekorten aan te vullen. Ook lingeriebedrijf Van de Velde, moederbedrijf van de merken PrimaDonna en MarieJo, zet een deel van haar eigen naaisters in om medische mondkapjes voor lokale ziekenhuizen te produceren.

Opkomen voor de underdog
L’Oréal heeft het ‘Coronavirus-solidariteitsplan’ geïntroduceerd, waarbij vooral wordt ingezet op de productie en distributie van ontsmettende handgel. De handgel wordt tevens verdeeld onder retailers die L’Oréal-producten verkopen, om zo hun medewerkers te beschermen. L’Oréal treft ook maatregelen om zakelijke klanten te helpen. Dit doen zij door alle vorderingen bij de kleine kapsalons en parfumerieën te bevriezen tot ze hun activiteiten weer kunnen oppakken.

Ook verschillende supermarkten, die nu zelf in een piekmoment verkeren, proberen ondernemers te helpen. Zo verkopen enkele Jumbo-filialen coupons van lokale horecaondernemers en koopt Plus voorraden op bij horecaondernemers en boeren die bij horeca leveren.

Retail staat op voor zorghelden
De retailwereld komt niet alleen op voor getroffen ondernemers, ook de helden in de zorg kunnen rekenen op steun. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op zorgverleners. Het initiatief ‘De #zorgheldenauto’ van Auto.nl, onderdeel van de Louwman Group, stelt voor medisch personeel een auto beschikbaar. Daarbij roepen ze de hele autobranche op hetzelfde te doen om de medewerkers te ontzorgen op het gebied van vervoer.

Ook supermarktketens Jumbo en SPAR ontzorgen onze zorgmedewerkers. Zo is in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch een mobiele Pick Up Point ingericht door Jumbo. Twee keer per dag kunnen zorgmedewerkers hier hun boodschappen afhalen, zodat ze niet misgrijpen in de supermarkt. Waar bijna alle supermarkten momenteel overuren draaien, was SPAR University genoodzaakt de deuren te sluiten vanwege de sluiting van de scholen. De retailer vervult daarom nu, middels een speciale webpagina, een coördinerende rol tussen de ziekenhuizen, zorginstellingen, organisaties en ‘de studentenwereld’. SPAR-medewerkers worden onder anderen ingezet in ziekenhuizen, voor het rondbrengen van eten, het bijvullen van voorraden, desinfecteren en administratieve zaken.

Klantrelevantie in crisistijden
Ook webshops vinden creatieve manieren om klanten door deze tijd heen te slepen. Bol.com heeft bijvoorbeeld het initiatief ‘Thuisblijvertjes’ gelanceerd, een digitale boekenclub voor alle thuiszittende kinderen. Omdat de retailer producten niet gratis mag weggeven, kosten de digitale boeken 1 cent. De boekenclub wordt gesteund door bekende Nederlanders die vanuit huis verhalen voorlezen. Deze voorleesvideo’s staan elke ochtend om 9 uur paraat, zodat alle thuiswerkende ouders hun ‘thuiskantoor’ rustig kunnen openen.

Instore hygiëne services
Dat ons leven en ons consumentengedrag er anders uitziet tijdens en na deze crisis staat als een paal boven water (klik hier om daar meer over te lezen). Zo is hygiëne een thema dat momenteel een prominente rol in onze levens inneemt. Zowel Lush als Samsung hebben instore maatregelen getroffen om de hygiëne te bevorderen. Zo laat Lush zich, ook in crisistijden, van haar gastvrije kant zien en stelt zeep en wasbakken voor iedereen beschikbaar. Passanten kunnen zo in de winkels hun handen wassen, klant of niet. Samsung pakt het iets anders aan en start de gratis ‘Galaxy Sanitizing Service’ in haar ‘Experience Stores’. Hier worden smartphones, smartwatches en oordopjes door middel van uv-licht schoongemaakt.

Er zal nog lang nagepraat worden over hoe dit virus de wereld in zijn greep hield, maar zeker ook hoe iedereen zijn steentje in deze tijden bijdroeg. Dus laten we ons focussen op inventiviteit en positiviteit en elkaar helpen waar mogelijk.