Forecaster
New York, the city that never sleeps, staat niet alleen bekend om zijn indrukwekkende skyline, beroemde musea en bruisende nachtleven. Het is ook de stad waar retail nooit stilstaat. Tijdens onze vijfdaagse retailreis naar New York hebben we tal van nieuwe inzichten en trends opgedaan, waarvan we vijf onmisbare trends graag met je delen.
Trend 1) Craving Positivity
Shoppers hebben behoefte aan fun en positiviteit. Retailers beantwoorden deze behoefte door het leven van shoppers te verrijken met kleur, plezier en optimisme. Tijdens onze retailreis zagen we hier een zekere gelaagdheid in. Bij Lush zit positiviteit in hun DNA, kijkend waar ze voor staan als merk, maar ook hun bubbly personeel en catchy tone of voice in de instore communicatie zorgen voor positiviteit. Dit zien we ook bij Trader Joe’s, waar ze met vrolijke kleuren werken in muurschilderingen en ook een lokale touch toevoegen door de wijk Brooklyn te eren. Daar blijft het bij de supermarktketen niet bij. De cassières verhogen de funfactor door met enthousiasme een houten bordje omhoog te houden wanneer hun kassa beschikbaar is, en ook de zelfontworpen verpakkingen met evenzo leuke productnamen verleiden tot aankoop. Niet voor niks heeft Traders Joe’s een flinke fanbase. Bij andere merken, waar optimisme niet per definitie in de merkidentiteit geaard zit, zien we wel dat ze shoppers verleiden met hun formule.
De flagshipstore van het Japanse merk UNIQLO voelt aan als een kleurrijk paradijs. Bloemen in alle kleuren van de regenboog fleuren de winkel op. Aan de gevel is een Instagrammable bloemenwand gecreëerd die de aandacht van shoppers trekt en uitnodigt om foto’s te maken (en te delen). Bij binnenkomst stuiten we op een waar kunstwerk midden in de winkel, waar paspoppen omringd zijn door lenteachtige en zomerse bloemen. ‘The art of everyday life’ noemen ze dit zelf en dit kunnen we alleen maar beamen. Deze bloemen kun je zelf ook daadwerkelijk kopen bij de instore flower shop. Positiviteit trokken ze door in de gehele winkel, zo zien we de vrolijke kleuren terug in o.a. de collectie en signing.
Trend 2) Conscious Consumerism
Shoppers worden steeds bewuster van hun consumptiegedrag en de alternatieve wijzen van consumeren. New Yorkse retailers spelen hierop in en stellen deze alternatieven centraal. UNIQLO introduceert met ReUNIQLO het repareren en customizen van kledingstukken. Patagonia stelt shoppers in instore signing de vraag of ze wel écht nieuwe items nodig hebben. Zo niet, dan heeft het outdoormerk verschillende alternatieven paraat, zoals on-the-spot repareren of recyclen.
Wholefoods gelooft als supermarkt in duurzaamheid en biedt transparantie door te laten zien hoe zij dit aanpakken in de keten. Ze staan voor puur eten, een korte keten en biodiversiteit. Ze maken het de shoppers gemakkelijk door hen te wijzen op groene alternatieven. Denk aan vegan sushi die evenveel schapruimte krijgt als de sushi met vis en kip. ‘So good, you won’t know the difference!’. Ze communiceren hoofdbeloftes op de juiste touchpoints, zoals op het schap van vis, vlees en groenten. Bijvoorbeeld: ‘wild-caught seafood helps keep oceans healthier’, waarmee ze aantonen dat ze samenwerken met sustainable partners. Een ander mooi voorbeeld bij vlees: ‘committed to transparency and traceability to farm or ranche. How animals are raised matters’. En zo is het maar net.
Trend 3) Community Building
Shoppers zoeken elkaar graag op om gemeenschappelijke waardes en interesses te delen. Merken en retailers kunnen helpen om deze plek te bieden en hen te verbinden. Ze worden onderdeel van de (lokale) community. Inspirerend voorbeeld uit New York is Traders Joe’s, die voedsel dat bijna over de datum is, doneert aan buurtbewoners die dit goed kunnen gebruiken. Een ander mooi voorbeeld, dat we overigens niet in New York zagen maar in Londen, is Gymshark. Het sportmerk heeft zijn eerste flagshipstore geopend om een ontmoetingsplek voor hun community te creëren. Zij kunnen hier terecht om (gratis!) deel te nemen aan dagelijkse sportsessies, gelijkgestemden te ontmoeten onder het genot van een Joe & The Juice-broodje of deel te nemen aan running classes. De winkel is modulair ingericht, zo kunnen de kledingrekken naar het plafond worden gehaald, zodat er ruimte wordt gecreëerd voor community-events. Op de eerste etage is een ruimte die naar wens kan worden ingevuld: podcasts, the Sunday brunch club, you name it.
Nog zo’n merk dat ontstaan is vanuit de communitygedachte is Glossier. De winkel is opgericht om Gen Z en Millennials een plek te geven om met elkaar en het merk te verbinden. De winkel vormt een third place waar shoppers merchandise van het merk kunnen kopen en alle producten direct kunnen uitproberen zonder hulp van een medewerker. De grote rode bank vormt de plek waar je met elkaar kunt bonden. In Londen zagen we net zo’n grote couch, waar je bij binnenkomst meteen op stuit, als hart van de winkel én community. En natuurlijk maak je van de gelegenheid gebruik om samen een foto te maken en tag je @glossier voor zichtbaarheid onder de online community.
Trend 4) Power of the Brand
We kunnen het niet vaak genoeg benoemen: als je weet waar je als merk voor staat, kun je dit doorvertalen naar ieder touchpoint, waaronder je formule. Door concrete merkattributen (oftewel ‘merkbewijzen’) in te zetten creëer je merkvoorkeur. In New York zagen we hier spraakmakende voorbeelden van. Sportmerk Wilson geeft een ode aan zijn heritage en laat ‘basketbalcodes’ terugkomen in het store design, zoals belijningen op de vloer en leer en netten in de presentatiemeubels. UNIQLO (ja, we zijn onder de indruk van het merk) benadrukt technische USP’s in de instore communicatie. En zo zien we in New York nog talloze flagshipstores die hun merk beleefbaar maken.
Love brand Nike weet ons telkens weer te verrassen. In hun House of Innovation brengt Nike product USP’s door middel van overtuigende instore communicatie en duidelijke propositieplekken. In de instore communicatie brengen ze met foto’s en teksten over wat een sportproduct je brengt, bijvoorbeeld Nike Go Leggings helpen door comfort en ondersteuning je grenzen te verleggen. Paspoppen in allerlei yogaposities onderstrepen dit. Een waanzinnig voorbeeld vinden we hoe ze de demping van hardloopschoenen uitlichten: rennende paspoppen die lopen over fluffy kussens en teddyberen. Feel it to believe it.
Trend 5) Frictionless Shopping
Volgens FSIN vormt de gemaksgeneratie 30% van de shoppers in 2030. Tijdens onze retailreis zagen we dat retailers hierop inspelen door hun shoppers gemak te bieden door verschillende shoppingroutes aan te bieden en een duidelijke instore communicatie te gebruiken om snel de juiste producten te vinden. Hobbels worden weggenomen. Dr. Smood laat bijvoorbeeld bij elk menu-item zien welk effect het heeft op het lichaam. Door met kleurcoderingen op de menukaart te werken, maken ze dit nog makkelijker. Heb jij zin in wat extra energie? De Butternut Squash Soup. Werken aan je immuniteit? Een Lavender Blueberry Latte.
In de Amazon Go x Starbucks-winkel kun je naast boodschappen doen en een koffie bestellen, ook werken. Het bijzondere aan de winkel is dat dit geheel frictieloos gaat. Je betreedt de winkel door de Amazon-app te scannen, pakt de producten die je nodig hebt en verlaat de winkel weer. Zonder kassa’s en personeel. Als je zin hebt in snacks tijdens het werken, kun je deze gewoon pakken. Talloze camera’s houden bij wat je hebt genuttigd en bij het verlaten van de winkel wordt het van je rekening afgeschreven.
Vertaalslag naar jouw formule
New York is koploper in het innoveren op retailgebied. Retailers en merken vertalen verschillende macrotrends naar hun stores en inspireren retailers en shoppers wereldwijd. Een grote inspiratiebron die jij kunt vertalen naar jouw eigen formule. Ben je benieuwd hoe je de inzichten naar jouw formule kunt vertalen of wil je deze retailtrends met eigen ogen ervaren en met ons mee op retailinspiratiereis? Let’s talk!