De winkelindeling die werkt

Dagelijks bezoeken zo’n miljoen klanten een Apple Store. Hier speelt Apple dan ook slim met hun businessmodel op in. Zo zijn Apple Stores er met drie zones zo op ingericht dat iedere klant daar zoveel mogelijk geld uitgeeft. Schattingscijfers van experts bewijzen dat de strategie werkt, hierdoor is Apple een voorbeeld voor vele retailers.

30.06.2015 | ... x bekeken

Apple
Apple
Apple
Apple
Apple

De drie zones van Apple

De ‘Red Zone’, de ‘ Family Zone’ en de ‘360° Genius Bar’ vertegenwoordigen de drie zones van Apple. De ‘Red Zone’ is er zo op ingericht om de consument te triggeren zoveel mogelijk producten te testen. Trucs als het afstellen van schermen op een hoek van 70°, het uitlichten van producten en het integreren van een easypay app, moeten de drempel voor het doen van een aankoop verlagen. De ‘Family Zone’ maakt de consument erop attent dat een aankoop in de winkel meer biedt dan enkel het product. Zo krijgt de consument bijvoorbeeld een workshop aangeboden die het betreffende Appleproduct nog aantrekkelijker maakt. De laatste zone, ook wel ‘360° Genius Bar’ genoemd, is niet traditioneel ingericht. Zo ontbreekt een standaard helpdesk en is in sommige filialen een eyecatcher, zoals een glazen trap geplaatst om consumenten te verleiden binnen te komen. Inmiddels heeft deze winkelindeling zich bewezen. Het verkooppercentage van Appleproducten per bezoekende consument ligt namelijk erg hoog.

Apple
Apple
Apple
Apple
Apple
Apple
Apple