Duurzaamheid staat centraal voor het merk. De boetiek kan minimaal elf maanden ononderbroken draaien op zonne-energie. Naast de zonne-energie is er in de boetiek sprake van biologisch afbreekbare materialen, geen plastic armaturen en hout met een zero-waste beleid. Het merk maakt ook gebruik van een no-plastic beleid, wat betekent dat het focust op het verwijderen van plastic in de verpakkingen, toeleveringsketen en in het verzenden van producten naar klanten. De kleding van het personeel is gemaakt van duurzame materialen en 100% organisch katoen.
Het interieur is gebaseerd op het concept van Wabi-Sabi, waarin schoonheid van het onvolmaakte centraal staat. Het interieur heeft hierdoor een simpele en warme uitstraling. SoulTree wil hiermee het principe tonen dat gezondheid, wellness en schoonheid alleen worden bereikt als het in balans is met je geest, lichaam en ziel. Door de winkel heen ruik je de heerlijke geuren van alle schoonheidsproducten. De geuren worden gecombineerd met harmoniserende muziek gebaseerd op het concept van Nada Yoga. Nada Yoga is gebaseerd op de aanname dat het hele universum bestaat uit trillingen. De samengestelde melodieën kalmeren je geest en ziel en houden je chakra in balans.