105 showrooms vertellen het unieke Toyota-merkverhaal

9.11. 2018 | 2792 x bekeken

Een ding is zeker, in de wereld van retail is verandering de enige constante. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar merken met een sterk verhaal. En Toyota heeft een goed verhaal. Met de slogan “always a better way”, streeft Toyota door middel van constante innovatie naar een toekomst van mobiliteit die een positieve bijdrage levert aan onze planeet. Hoewel de showroom de perfecte plek is om klanten de wereld van Toyota te laten ervaren, wordt het unieke merkverhaal nergens verteld. Een mooie kans om een merk-waardig retailconcept te ontwikkelen. En dat is gelukt. Na een analysefase, pilot en uitgebreid trainingsprogramma, is het nu tijd om het nieuwe retailconcept uit te rollen naar de 105 showrooms die Toyota in Nederland telt.

Om te komen waar we nu zijn, zijn een aantal stappen doorlopen. Het merkverhaal van Toyota is volledig onder de loep genomen om te kunnen bepalen welke elementen uit het merkverhaal op welke plek in de winkel het best verteld kunnen worden. Verschillende voorstellen zijn ontwikkeld en in nauwe samenwerking met Louwman & Parqui, de Nederlandse importeur van Toyota, is een definitief concept bepaald. Dit retailconcept is vervolgens tot leven gekomen in het Louwman & Parqui trainingscentrum. Een perfecte plek om te kunnen testen en de laatste puntjes op de i te zetten.

Geen sterk verhaal zonder sterke vertellers
Een goed verhaal is niets zonder iemand die het juist kan overbrengen. Dit geldt ook voor Toyota. Het ombouwen van 105 showrooms is één ding, het tot leven wekken en op de juiste manier vertalen, is een heel ander verhaal. Daarom heeft Crossmarks, in samenwerking met Louwman & Parqui, een trainingsprogramma ontwikkeld voor alle Toyota dealerships. Dit programma bevatte verschillende onderdelen. Er werd afgetrapt met een retailtour door Amsterdam, zodat dealers zelf de kracht van storytelling in de praktijk konden ervaren. De daaropvolgende sessie stond het unieke Toyota-merkverhaal centraal en werd het werken met storytelling eigen gemaakt. Last but not least werd een dagdeel gereserveerd voor de lokale stories van de dealers, die ook een prominente rol spelen in het nieuwe retailconcept.

Nu alle dealers geïnformeerd en getraind zijn, is het tijd om de instore merkcommunicatie uit te rollen naar de 105 showrooms die Toyota in Nederland telt. Een flinke klus, maar door de uitgebreide voorbereidingen met de pilot in het trainingscentrum en de trainingen van de dealers, een opdracht met een stevig fundament.


Louwman & Parqui
Louwman & Parqui is al sinds 1964 de Nederlandse importeur van de Japanse automerken Toyota en Lexus. De importeur ondersteunt haar dealers in marketing, aftersales en trainingen. Louwman & Parqui en Crossmarks werken al lange tijd met elkaar samen. Zo wordt onder andere ondersteuning geboden op het gebied van marketing en communicatie, storedesign en training voor de dealers.

Conceptontwikkeling, Customer journey, Merkbetekenis, Instore design, Navigatie en routing, Shopping experience, Branding, Internal branding

Al het nieuws
Het nieuwe Bike Totaal wil dat iedereen ‘m pakt
Lees verder
Hoe blijf je als winkelier succesvol? Onze Strategy Director geeft tips
Lees verder
Een nieuw restaurantconcept voor La Place
Lees verder