Albert Top over de expansiestrategie van HEMA op BNR Nieuwsradio

28.09. 2018 | 2684 x bekeken

Het oer-Hollandse HEMA opende haar eerste vestiging in het Midden-Oosten. In de winkel in Abu Dhabi worden geen rookworsten verkocht en ook de tompoezen zal je hier niet vinden. HEMA focust al langer op expansie naar het buitenland en geeft aan meer winkels in het Midden-Oosten te willen openen. En dat terwijl de Nederlandse HEMA-filialen al een aantal jaren geen positieve resultaten meer boeken.

BNR Nieuwsradio wijdde een nieuwsitem aan de opmerkelijke stap van HEMA en vroeg retailexpert Albert Top om zijn mening.

Op de vraag of HEMA zich niet beter kan focussen op de Nederlandse markt antwoordt Albert bevestigend. Echter geeft hij ook aan dat hij de expansiestrategie van HEMA wel begrijpt: “Ik snap dat de expansiestrategie er is, hiermee maakt HEMA zichzelf natuurlijk bijzonder aantrekkelijk voor een kopende partij”. Daarbij geeft hij wel aan dat hij twijfelt over de manier waarop HEMA zich uitbreidt naar buitenlandse markten: “HEMA opereert nu in heel veel landen tegelijk en de vraag is of dat slim is. In al die landen hebben ze nu een paar winkels, maar naar mijn mening zou je je beter kunnen focussen op één land, bijvoorbeeld Frankrijk, en hier 400 of 500 winkels openen”. Want dat HEMA in Frankrijk succes heeft, is duidelijk. Albert legt uit dat dit met name komt doordat goed is gekeken naar het assortiment. Dat is veel kleiner dan in Nederland en alleen renderende producten met potentie op de lokale markt worden daar gebracht.

Benieuwd naar het hele geluidsfragment? Klik dan hier om het te beluisteren.

Al het nieuws
Het nieuwe Bike Totaal wil dat iedereen ‘m pakt
Lees verder
Hoe blijf je als winkelier succesvol? Onze Strategy Director geeft tips
Lees verder
Een nieuw restaurantconcept voor La Place
Lees verder