New Yorkse retailgeheimen onthuld:
zo maak je het verschil

10.08. 2023 | ... x bekeken

Lori van Waes

Forecaster

Retailgeheimen uit The Big Apple

New York vormt een schatkist vol retailgeheimen. Om deze te ontrafelen, gingen we op inspiratiereis naar het retaillab van de wereld, waar volop wordt geëxperimenteerd met innovaties en pop-ups, en de volle potentie van het merk wordt benut. Hoe maak jij een verschil en onderscheid je je van concurrenten? New Yorkse retailers doen het voor:

 

Retailgeheim 1) Simplicity is key
Met relatief simpele oplossingen kun je een grote impact genereren. Door slimme en eenvoudige oplossingen te bieden, kunnen retailers hun shoppers op een efficiënte manier bedienen en tegelijkertijd een geweldige klantervaring bieden. Een goed voorbeeld hiervan zijn winkelconcepten met duidelijk afgebakende zones voor verschillende functies. Zo zagen we supermarkten die een speciale zone inrichten voor de snelle boodschap. Door deze zones duidelijk te communiceren met de klant, wordt de klantervaring verbeterd en wordt er meer omzet gegenereerd omdat de klant op zijn wenken bediend wordt. Verder laat Wholefoods zien dat gedoseerde communicatie een groter effect heeft. Maar ook in materialisering en presentatie zagen we de trend van eenvoud.

© H&M

 Bij het principe less is more staat less niet gelijk aan basic. Toen we fast fashionwinkel H&M in Williamsburg binnenliepen, deed het ons denken aan een artgalerie. Naast kleding ontdek je exclusieve kunstwerken die zijn samengesteld door Platform, een stijlarchief met de meest kunstzinnige stukken van H&M. En dit in een rustige, cleane omgeving, zonder dat producten de overhand hebben. Een inspirerende plek voor mode- en kunstliefhebbers in trendy Brooklyn.

Retailgeheim 2) Eenheid in verscheidenheid
Succesvolle retailers zijn consistent in merk en proposities, en geven hier tegelijkertijd een lokale invulling aan om aansluiting te vinden bij shoppers. Een goed voorbeeld hiervan is Glossier. Hoewel de winkels in zowel New York als Londen allemaal dezelfde rode draad hebben als het gaat om het uitdragen van het merk, hebben ze ook allemaal hun eigen unieke eigenschappen die passen bij de omgeving waarin ze zich bevinden. In Brooklyn zagen we dit terugkomen mede door een replica van een bank die je op een New York’s metrostation vindt en speciale NYC merchandise. Hierdoor wordt het merk nog relevanter voor de lokale klanten en wordt er meer binding gecreëerd.

© Trader Joe’s

Trader Joe’s is gevestigd in een prachtig karakteristiek pand in Manhattan. De winkel doet denken aan een Trader Joe’s zoals we hem kennen, maar de lokale touch zit onder andere in de details. In signing zien we dezelfde tegels als het gebouw nagemaakt als achtergrond. Ook zie je lokale elementen terugkomen in signing en muurschilderingen, zoals de iconische Brooklyn Bridge.

Retailgeheim 3) 360 graden merkbeleving
Door merkbeleving op alle niveaus tot uiting te laten komen, kunnen shoppers het merk optimaal ervaren. Nike gelooft in ‘everybody is an athlete’ en is veel bezig met innovaties. Innovaties zoals ‘zachtheid en demping’ van hun schoenen, maken ze tastbaar met inspirerende presentaties gemaakt van paarse teddyberen en andere zachte materialen. Onder het mom van ‘feel it to believe it’. Meerdere innovaties komen in de spotlight te staan: de vorige keer dat we in New York waren ging het over air, wat ze benadrukten met attributen zoals luchtpropellers en visual merchandising van luchtkussentjes.

©UNIQLO

Ook UNIQLO is meester in het vertalen van haar unieke merkuitgangspunten naar mooie bewijsstukken. Het Japanse kledingmerk besteedt veel aandacht aan de kwaliteit en techniek van hun kleding en is bezig met verschillende innovaties. Tijdens onze retailreis zagen we in de winkel terugkomen wat deze USP’s zijn en wat ’UNIQLO’s stoffen en pasvormen zo bijzonder maakt. Als enorme statements in de winkel, maar ook op schap- en productniveau. Zo kreeg de propositie ‘UV protection’ een podium: de zonwerende kleding werd uitgelicht in een afgebakende zone, waar de producten tastbaar waren en waar je kunt zien hoe de techniek werkt.

Het verschil maken in retail
Het retaillab van de wereld heeft ons de key elementen getoond om het verschil te kunnen maken in retail: eenvoud, eenheid in verscheidenheid en 360 graden merkbeleving. Benieuwd hoe jij het verschil kunt maken? Meld je hier aan voor onze merkbelevingsworkshop.