Nieuws

Een avond vol retailinspiratie op de eerste editie van het NowHow kennisevent

17.05.2019 | 201 x bekeken

Inspirerende retailers focussen zich niet op de daadwerkelijke transactie maar op het bieden van oplossingen in het leven van de klant. Dat is een van de dingen die duidelijk werd tijdens de eerste editie van het NowHow kennisevent op donderdag 16 mei. Retailers vanuit het hele land kwamen richting onze thuisstad ’s-Hertogenbosch om een flinke dosis retailkennis op te doen. Het hoogtepunt van de avond was de bekendmaking van de 40 meest inspirerende retailers van Nederland met als onbetwiste winnaar: IKEA.

Vijf retailtrends
Tijdens het NowHow kennisevent werd, onder het genot van een diner, retailen van nu uitgebreid besproken. Nancy van der Heijden presenteerde vijf trends waar we vandaag en morgen niet omheen kunnen. Vanuit de filosofie dat retailers die zich continu aanpassen aan de veranderende wens van de klant de winnaars van morgen zijn, monitoren we veranderingen in de wereld voortdurend. Het is jaarlijkse traditie om deze trends aan de hand van inspirerende retailvoorbeelden te delen.

Retailprofessor Gino van Ossel
Te gast was ook Gino van Ossel, retailprofessor en auteur van onder andere de boeken ‘Omnichannel in retail’ en ‘Retail De digitale hysterie voorbij’. Hij gaf een interessante presentatie over zijn visie op de toekomst van de winkel. Gino legde uit dat gemak en beleving essentiële elementen zijn in de fysieke winkel, mits goed ingezet. Retailers die op een relevante wijze inspelen op de behoefte aan gemak boeken succes. Als mooi voorbeeld McDonald’s die de lange rijen aan de kassa heeft aangepakt met behulp van bestelzuilen. Aan de hand van sprekende voorbeelden werd ook ingezoomd op het toevoegen van beleving in de fysieke winkel. Met als belangrijk inzicht dat de ervaring in de winkel altijd ten dienste moet staan van je doelstelling. Wensen rondom het verdienmodel en de bezoekfrequentie moeten glashelder zijn. Gino maakte in zijn verhaal duidelijk dat het in retail niet gaat om het kopiëren van e-commercegiganten of het beschikken over de nieuwste retailtechnologie. Retailers moeten innoveren vanuit de kracht van hun formule en kunnen op die manier de fysieke winkel weer optimaal inzetten.

Inspirerende 40: Retaileditie
Daarna volgde het hoogtepunt van de avond: de Inspirerende 40: Retaileditie. Een onderzoek dat Crossmarks in samenwerking met Synergie heeft uitgevoerd. Synergie presenteert al negen jaar de Inspirerende 40 voor reguliere organisaties en dit jaar volgde voor het eerst de Inspirerende 40: Retaileditie. Het onderzoek legt bloot wat retailers inspirerend maakt en vooral ook waarom. Op het kennisevent spraken Joris van Zoelen en Janneke Zuidhof, partners en strategen bij Synergie, over waarom inspireren zo belangrijk is. Organisaties en retailers die weten te inspireren, zijn succesvol en hebben meer loyale klanten. Vervolgens presenteerde Lori van Waes, retailstrateeg bij Crossmarks, de belangrijkste uitkomst uit het onderzoek. De meest opvallende bevinding is dat inspirerende retailers voorbij de transactie kijken. Ze ontstijgen het product en durven echt van betekenis te zijn in het leven van hun klanten. Ze focussen zich niet meer op verkoop maar op verbinding.

IKEA is de meest inspirerende retailer van Nederland
Ten slotte volgde de bekendmaking van de lijst van de 40 meest inspirerende retailers van Nederland in de ogen van klanten en mensen die bekend zijn met het merk. IKEA is uitgeroepen tot meest inspirerende retailer van Nederland. Rituals en Dille & Kamille volgen op een tweede en derde plaats. Hans Geels, algemeen directeur bij Dille & Kamille, was aanwezig om de felicitaties in ontvangst te nemen.

Een geslaagde eerste editie
De avond werd afgesloten met een borrel waarbij de genodigden met elkaar konden napraten. Een mooie eerste editie van het NowHow kennisevent waarbij iedereen met een hoofd vol retailkennis en inspiratie weer huiswaarts ging.

Benieuwd welke retailers naast IKEA, Rituals en Dille & Kamille behoren tot de 40 meest inspirerende retailers van Nederland? Download hier de gehele publicatie van de Inspirerende 40: Retaileditie.

 

De Inspirerende 40: Retaileditie is een onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.