Vier community building retailconcepten

17.09. 2020 | 412 x bekeken

Nicole van den Eerenbeemt

Inventor

Vier community building retailconcepten

In tijden van onzekerheid zijn we op zoek naar verbinding. Dat is ook het geval in de tijd waarin we nu leven; door COVID-19 hebben mensen meer dan ooit behoefte aan contact. De Retailtrend ‘Community Building’ is daarmee één van de retailtrends die nu nóg belangrijker is geworden. Verschillende retailers bieden klanten de mogelijkheid om gelijkgestemden te ontmoeten, om samen te ontspannen of te leren. Deze vier retailconcepten brengen like-minded personen samen en weten daarmee klanten aan zich te binden.

1: The Wonder – ontmoetingsplek voor jonge gezinnen
Om jonge gezinnen die op zoek zijn naar verbinding een plek te bieden, zijn twee New Yorkske moeders The Wonder gestart. The Wonder biedt ruimte voor ouders om te werken of te kletsen met andere ouders terwijl de kinderen aan het spelen zijn of mee doen met een activiteit. The Wonder is een grotendeels analoge omgeving (buiten de ruimte waar ouders kunnen werken) waardoor gezinnen optimaal tijd met elkaar kunnen doorbrengen. Bij iedere activiteit staat recreatie, beleving en contact tussen alle leeftijden centraal.

Lees verder…

2: Intersect by Lexus – de ultieme Lexus Lifestyle
Naast een plek om de ultieme Lexus lifestyle te ervaren wil Lexus met INTERSECT BY LEXUS mensen met ideeën samenbrengen. Door een plek in te nemen in de culturele scene van New York wil Lexus jonge creatieven een plek bieden waar zij samen kunnen komen om ze te inspireren en stimuleren om hun ideeën te delen die onze toekomst zullen vormgeven. Bij INTERSECT BY LEXUS kunnen deze jonge creatieven ook o.a. lezingen bijwonen, mee doen met workshops of tijd doorbrengen in de lounge.

Lees verder…

3: ICI Paris XL – Beautymembers helpen elkaar
Ook online ontstaan verschillende communities. Zo komen binnen de Beauty & You Community van ICI Paris XL ‘beautylovers’ samen om elkaars beautyvragen te beantwoorden en elkaar tips te geven. Dit kan zowel één-op-één als in groepen. Beauty Members die blij zijn met het antwoord dat zij op hun vraag hebben ontvangen van een andere Beauty Member, kunnen hem/haar daarvoor bedanken. Met deze bedankjes verdienen members punten die de plek van de member in de maandelijkse ranking bepalen. Beauty Members kunnen op deze manier zien welke leden het meest actief zijn geweest binnen de community.

4: Itsapark – antwoord op al je modevragen
Modeliefhebbers die op zoek zijn naar stijladvies kunnen terecht op het online platform Itsapark van H&M. Itsapark is een community-based digitale modegids waar consumenten modegerelateerde vragen kunnen stellen over bijvoorbeeld kleding voor sollicitatiegesprekken, eerste dates en huidige trends. Itsapark brengt je vervolgens in contact met de juiste mensen in de community om je vraag te beantwoorden. Daarnaast wordt het advies gelinkt aan shoppable producten. Deze links bevatten niet alleen producten van bijvoorbeeld de H&M labels &Other Stories of Arket, maar ook Adidas en Veja.

Een community bouwen voor jouw retailformule?
Door het afnemende winkelbezoek, de verhoogde concurrentiedruk en de groei van e-commerce in de afgelopen jaren, zien we een daling in het aantal klantcontactmomenten tussen retailers/merken en hun klanten. Door COVID-19 is deze daling in een stroomversnelling gekomen, maar juist in onzekere tijden zijn klantcontactmomenten zo belangrijk. In tijden van onzekerheid zijn we meer dan ooit op zoek naar verbinding met gelijkgestemden. Retailers kunnen daarin een belangrijke rol spelen door klanten samen te brengen en daarmee de behoefte aan verbinding te vervullen. Het is dan ook zinvol om de mogelijkheden te verkennen om offline of online communities te faciliteren en zo meer klantcontactmomenten te creëren. Zo lukt het retailers om top-of-mind te blijven en zelfs merkfans te genereren.