Scherp kiezen om door de klant gekozen te worden

Strategische merkpositionering

Het retaillandschap wordt steeds uitdagender. Met de komst van online aanbieders kunnen consumenten kiezen uit talloze merken en producten. Om in deze overvloed aan keuzes op te vallen, is het essentieel te bepalen waarom de consument moet kiezen voor uw retailmerk. Welke unieke en relevante positie gaat jouw retailmerk innemen in het hoofd van de consument? Het formuleren van een strategische merkpositionering helpt je hierbij.

Wil je met een unieke merkpositionering jouw doelgroep veroveren?

Laat je e-mailadres of
telefoonnummer achter, dan nemen wij snel contact met je op.

Meer Info

Meer Info

Bouwen aan jouw retailmerk

Een sterke merkpositionering is gestoeld op de kracht van jouw organisatie, onderscheidend ten opzichte van jouw concurrenten en relevant voor jouw doelgroep. Het is de kunst om een merkpositionering te vinden die aan al deze criteria voldoet én voldoende scherpte bevat, zodat voor je doelgroep duidelijk is waarom deze juist voor jouw retailformule moet kiezen. Om tot een gefundeerde positioneringskeuze te komen, doorlopen we verschillende onderdelen die zijn samengebracht in het merkformat (zie het schema).

Richting een gefundeerde merkpositionering

We starten met een interne en externe analyse. De kracht en de identiteit van jouw organisatie brengen we in kaart aan de hand van diepte-interviews in verschillende lagen in de organisatie. Met een marktanalyse geven we je een compleet beeld van de belangrijkste externe ontwikkeling voor jouw retailformule. Een concurrentieanalyse brengt het onderscheidend vermogen van jouw retailformule in beeld en een doelgroepanalyse geeft inzicht in de behoeften en drijfveren van je doelgroep. Alle uitkomsten samen vormen het vertrekpunt voor de strategische sessies, waarin we samen jouw merkpositionering aanscherpen of opnieuw definiëren. We ronden af met een eerste doorvertaling: zó kan de nieuwe merkpositionering tot leven komen voor jouw klant. Na al het strategische denkwerk maakt deze creatieve verkenning veel energie vrij om aan de slag te gaan met de vervolgstappen.

 

Wat levert het je op?

Na afloop van de merkstrategiesessies heb je een strategisch fundament voor jouw retailmerk. Je weet precies welke positie jouw merk wilt innemen in het hoofd van de klant en beschikt al over een eerste doorvertaling van de positionering naar een sterke, consistente merkbeleving.

Wil je met een unieke merkpositionering jouw doelgroep veroveren?

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Instore Communicatie Toolbox

Onze Instore Communicatie toolbox helpt je bij het bieden van de beste ervaring voor klanten in jouw fysieke winkel.

Lees verder

Formule Boost

Direct resultaat met toepasbare ideeën voor winkelformule-innovatie met onze analyse en interactieve sessie.

Lees verder

Trendrabbit

Trendrabbit biedt de tools om je klanten beter te begrijpen, te anticiperen op trends, en je team te versterken om snel in te kunnen spelen op de meest relevante trends!

Lees verder

Retaildesign

Creëer een retailomgeving die aansluit bij de kracht van jouw merk en de behoeften van de consument.

Lees verder

Assortiment- en prijsstrategie

In twee sessies jouw assortiment- en prijsstrategie herijken en verder ontwikkelen.

Lees verder

360 graden merkbeleving

In een intensieve workshop jouw merkpositionering vertalen naar een 360 graden merkbeleving.

Lees verder

Formuleontwikkeling

Intensief ontwikkelingstraject om van jouw retailformule een succesformule te maken.

Lees verder

Strategisch retailvisietraject

Een gefundeerde visie en strategie waarmee uw retailformule klaar is voor de toekomst.

Lees verder

The Retail Future Lab

Continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, dé basis voor retailinnovatie.

Lees verder