Scherp kiezen om door de klant gekozen te worden

Strategische merkpositionering

Het retaillandschap wordt steeds uitdagender. Met de komst van online aanbieders kunnen consumenten kiezen uit talloze merken en producten. Om in deze overvloed aan keuzes op te vallen, is het essentieel te bepalen waarom de consument moet kiezen voor uw retailmerk. Welke unieke en relevante positie gaat uw retailmerk innemen in het hoofd van de consument? Het formuleren van een strategische merkpositionering helpt u hierbij.

Wilt u met een unieke merkpositionering uw doelgroep veroveren?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij snel contact met u op.

Meer Info

Meer Info

Bouwen aan uw retailmerk

Een sterke merkpositionering is gestoeld op de kracht van uw organisatie, onderscheidend ten opzichte van uw concurrenten en relevant voor uw doelgroep. Het is de kunst om een merkpositionering te vinden die aan al deze criteria voldoet én voldoende scherpte bevat, zodat voor uw doelgroep duidelijk is waarom deze juist voor uw retailformule moet kiezen. Om tot een gefundeerde positioneringskeuze te komen, doorlopen we verschillende onderdelen die zijn samengebracht in het merkformat (zie het schema).

Richting een gefundeerde merkpositionering

We starten met een interne en externe analyse. De kracht en de identiteit van uw organisatie brengen we in kaart aan de hand van diepte-interviews in verschillende lagen in de organisatie. Met een marktanalyse geven we u een compleet beeld van de belangrijkste externe ontwikkeling voor uw retailformule. Een concurrentieanalyse brengt het onderscheidend vermogen van uw retailformule in beeld en een doelgroepanalyse geeft inzicht in de behoeften en drijfveren van uw doelgroep. Alle uitkomsten samen vormen het vertrekpunt voor de strategische sessies, waarin we samen uw merkpositionering aanscherpen of opnieuw definiëren. We ronden af met een eerste doorvertaling: zó kan de nieuwe merkpositionering tot leven komen voor uw klant. Na al het strategische denkwerk maakt deze creatieve verkenning veel energie vrij om aan de slag te gaan met de vervolgstappen.

 

Wat levert het u op?

Na afloop van de merkstrategiesessies heeft u een strategisch fundament voor uw retailmerk. U weet precies welke positie uw merk wil innemen in het hoofd van de klant en beschikt al over een eerste doorvertaling van de positionering naar een sterke, consistente merkbeleving.

Wilt u met een unieke merkpositionering uw doelgroep veroveren?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Retaildesign

Creëer een retailomgeving die aansluit bij de kracht van uw merk en de behoeften van de consument.

Lees verder

Assortiment- en prijsstrategie

In twee sessies uw assortiment- en prijsstrategie herijken en verder ontwikkelen.

Lees verder

360 graden merkbeleving

In een intensieve workshop uw merkpositionering vertalen naar een 360 graden merkbeleving.

Lees verder

Formuleontwikkeling

Intensief ontwikkelingstraject om van uw retailformule een succesformule te maken.

Lees verder

Strategisch retailvisietraject

Een gefundeerde visie en strategie waarmee uw retailformule klaar is voor de toekomst.

Lees verder

The Retail Future Lab

Continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, dé basis voor retailinnovatie.

Lees verder

Winkelanalyse

In hoeverre sluit uw winkel aan op de veranderende consumentenbehoeften?


Lees verder

Contextanalyse & toekomstbeeld

Volledig op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen voor uw retailformule.

Lees verder

Organisatieanalyse

Een compleet beeld van de interne organisatie achter uw retailformule.

Lees verder