Bouwen aan jouw retailmerk
Een sterke merkpositionering is gestoeld op de kracht van jouw organisatie, onderscheidend ten opzichte van jouw concurrenten en relevant voor jouw doelgroep. Het is de kunst om een merkpositionering te vinden die aan al deze criteria voldoet én voldoende scherpte bevat, zodat voor je doelgroep duidelijk is waarom deze juist voor jouw retailformule moet kiezen. Om tot een gefundeerde positioneringskeuze te komen, doorlopen we verschillende onderdelen die zijn samengebracht in het merkformat (zie het schema).
Richting een gefundeerde merkpositionering
We starten met een interne en externe analyse. De kracht en de identiteit van jouw organisatie brengen we in kaart aan de hand van diepte-interviews in verschillende lagen in de organisatie. Met een marktanalyse geven we je een compleet beeld van de belangrijkste externe ontwikkeling voor jouw retailformule. Een concurrentieanalyse brengt het onderscheidend vermogen van jouw retailformule in beeld en een doelgroepanalyse geeft inzicht in de behoeften en drijfveren van je doelgroep. Alle uitkomsten samen vormen het vertrekpunt voor de strategische sessies, waarin we samen jouw merkpositionering aanscherpen of opnieuw definiëren. We ronden af met een eerste doorvertaling: zó kan de nieuwe merkpositionering tot leven komen voor jouw klant. Na al het strategische denkwerk maakt deze creatieve verkenning veel energie vrij om aan de slag te gaan met de vervolgstappen.