De 10 meest duurzame retailconcepten

5.03. 2020 | ... x bekeken © APPEAR HERE / Patagonia

Lori van Waes

Forecaster

De 10 meest duurzame retailconcepten

Dat we beter voor onze planeet moeten zorgen, is duidelijker dan ooit. Consumenten houden bij hun aankoop dan ook steeds vaker rekening met hun ecologische footprint. Gelukkig pakken ook merken en retailers hierin steeds meer hun verantwoordelijkheid en zien we vanuit die ecodrijfveer nieuwe vormen van retailinnovatie. We hebben de 10 meest duurzame retailconcepten van de afgelopen tijd voor je op een rijtje gezet.

© APPEAR HERE / Patagonia


Patagonia – pop-up café stimuleert activisme
Outdoormerk Patagonia staat bekend om haar ideologische activisme en duidelijke statements rondom milieukwesties. Patagonia opende een pop-up café op de Broadway Market in Londen met als doel bezoekers te motiveren om actie te ondernemen met betrekking tot het redden van de aarde. Engagement, educatie en inspiratie zijn hierin de drie belangrijkste pijlers.

Lees meer…

© Waitrose

Waitrose – verpakkingsvrije afdeling
De Britse supermarktketen Waitrose test in haar reguliere supermarktformule met een verpakkingsvrije afdeling: Waitrose Unpacked. Hier vind je zo’n 200 producten zonder verpakking bij elkaar, zoals koffie, wijn, bier, wasmiddel, pasta, groenten en fruit. Dat betekent dat je je eigen verpakking zoals potten, zakjes en doosjes meeneemt en deze in de winkel vult. Als je je eigen verpakking bent vergeten, kun je deze in de supermarkt huren.

Lees meer…

© Beautiful Waste – Ace & Tate


Ace & Tate – winkel van gerecycled afval
Ace & Tate heeft in samenwerking met de duurzame ontwerpstudio Plasticiet een tweede brillenwinkel geopend in Antwerpen. Het interieur van de kleurrijke winkel is gemaakt van gerecycled zwerfafval uit de regio. Dit afval is vervolgens geselecteerd om de gewenste kleurcombinatie te bereiken voor de terrazzopanelen. In combinatie met de neonlampen in de vorm van single-use plastics, is de winkel wederom een prachtig en kenmerkend visitekaartje voor het Nederlandse brillenmerk.

Lees meer…

© HmsHost


Soup & Bakery – duurzaam horecaconcept
De Verspillingsfabriek is continu op zoek naar oplossingen om verloren groenten vanuit de voedingsindustrie te redden. Zo maken zij smaakvolle soepen van groenten die te klein, misvormd of te bont zijn. Om dit duurzame en ambachtelijke verhaal aan een groter internationaal publiek te kunnen vertellen, werd op Schiphol Plaza de eerste Soup & Bakery horecalocatie geopend.

Lees verder…

© Miniwiz


Miniwiz – betalen met plastic afval
In de Miniwiz pop-up store op Sardinië kun je gerecyclede producten kopen tegen inlevering van jouw eigen plastic afval. Ingeleverd plastic, zoals plastic waterflessen, koffiebekers en boodschappentassen, wordt in de Trashlab in de winkel verwerkt door een recyclingmachine. Hier worden nieuwe producten van gemaakt, zoals kleurrijke tegels. Met deze pop-up store wil Miniwiz laten zien hoe makkelijk je van afval iets nieuws kunt maken.

Lees meer…

© Hauz / Conceito e


Conceito ê – duurzame kleding
Conceito ê is een retailer gespecialiseerd in duurzaam geproduceerde kleding en accessoires in Brazilië. Voorheen was Conceito ê alleen online te vinden, maar na het succes van hun pop-up store is er een permanente winkel geopend in Sao Paolo. In de winkel zijn levende planten terug te vinden en is er gebruik gemaakt van hergebruikte materialen.

Lees meer…

© Aroma-zone / Dieu crea la femme


Aroma-Zone – 100% natuurlijke DIY-cosmetica
Aroma-Zone is een Franse cosmeticaformule die meer dan 1.600 ingrediënten biedt, waarmee je thuis je eigen gezonde, efficiënte en 100% natuurlijke verzorgingsproducten kan maken. De nieuwste boetiek in Parijs heeft een passende natuurlijke sfeer met veel hout en leisteen. Je krijgt advies van natuurgeneeskundigen, kan workshops volgen of op je gemak de geschiedenis en waarden van het merk kan ontdekken.

Lees meer…

© Lush / Oioi


Lush – retailtechnologie vervangt geprint instore communicatie
De taalvrije flagshipstore van Lush in Tokyo vervangt geprinte instore communicatiematerialen door retailtechnologie. Klanten worden aangemoedigd de Lush Labs-app te gebruiken, die een in-app AI-camerafunctie heeft die producten herkent en informatie geeft over hun gebruik en de ingrediënten die ze bevatten.

Lees meer…

© Nudes


Cardboard Cafe – van 100% gerecycled karton
Cardboard Cafe in Mumbai is een restaurant waarvan het interieur volledig is gemaakt van 100% recyclebaar en biologisch afbreekbaar karton. De wanden, stoelen, lampen, tafels en de bar… alles wat je ziet is van karton. De tafels zijn wel bewerkt, zodat ze waterproof zijn en het niet erg is wanneer je een glas wijn om laat vallen.

Lees meer…

© Teri Pengilley


IKEA – inspiratie voor een duurzame lifestyle
De IKEA van ruim 32.000 vierkante meter in Londen Greenwich richt zich op duurzaamheid. Er zijn diverse groene technologieën toegepast zoals zonnepanelen, gerecyclede materialen en het regenwater wordt opgevangen. Niet alleen het pand is aangepast op de nieuwe duurzame strategie, maar IKEA biedt ook klanten de inspiratie voor een duurzame lifestyle.

Lees meer…