De 10 meest opvallende retailconcepten van 2019

10.01. 2020 | ... x bekeken © FREITAG / Designboom

Lori van Waes

Forecaster

De 10 meest opvallende retailconcepten van 2019

Technologie, personalisatie, beleving, duurzaamheid, service.., ook in 2019 waren dit weer een paar van de belangrijkste thema’s in het retaillandschap. Deze thema’s worden telkens weer in een nieuw jasje gestoken, wat leidt tot verrassende en vernieuwende retailconcepten. Wij hebben de 10 meest opvallende winkels op een rijtje gezet.

© Max Creasy


H&M – Mitte Garten
H&M biedt in haar conceptstore ‘Mitte Garten’ in Berlijn een shopervaring die nauw aansluit bij de lokale behoeftes en levensstijl van de inwoners van de stad. Naast nieuwe en tweedehandskleding vind je er ook kleding van lokale merken, en kun je er zelfs yogalessen volgen of een drankje doen. H&M geeft klanten daarbij de mogelijkheid deze kleding te huren voor 48 uur.

Lees meer…

© Camp / Redtri


CAMP
Camp lijkt een traditionele speelgoedwinkel, maar als je door de magic door gaat, stap je een interactieve speelplaats van 900 m2 binnen, waar van alles te ontdekken en beleven is. Elke 2-3 maanden wordt het thema van de winkel compleet veranderd. Toegang tot Camp is gratis, maar je kunt voor je kind ook een abonnement afsluiten, waarbij je profiteert van vele voordelen zoals gratis toegang en voorrang bij alle activiteiten en een oppasservice.

Lees meer…

© Schmidt Hammer Lassen Architects


NIO House
NIO is een elektrisch automerk uit China met showrooms die aanvoelen als een clubhuis. Je kunt er je auto opladen, koffie drinken, iets eten in het restaurant of van de vergader- of relaxruimtes gebruikmaken. De slogan van NIO House luidt: ‘A space for NIO’s users and friends’. De NIO houses zijn alleen voor members, dit word je zodra je een NIO auto koopt en daar hangt een prijskaartje aan vanaf €60.000.

Lees meer…

© The Unboxed storefront / Singtel


UNBOXED by Singtel
UNBOXED is de allereerste onbemande pop-up store in Singapore waar je 24/7 terecht kunt voor een mobiel abonnement, het kopen van telefoons en accessoires of het betalen van facturen. Naast video-geassisteerde zelfhulpkiosken, is er een live-bot die gezichtsherkenning gebruikt om je te identificeren en je als bestaande klant gepersonaliseerde aanbevelingen kan doen.

Lees verder…

© FREITAG / Designboom


FREITAG – Sweat-Yourself-Shop
FREITAG is een merk dat tassen maakt van gerecyclede materialen. De tassen zijn hierdoor stuk voor stuk uniek. Om dit unieke aspect te versterken heeft FREITAG hun winkel in Zurich omgetoverd tot de ‘Sweat-Yourself-Shop’, een micro-fabriek waar je terecht kunt voor het ontwerpen van je eigen tas en waarbij de klant zelf ook een aantal handelingen in het maakproces uit mag voeren.

Lees meer…

© Eitan Gamlieli


Showfields
Showfields is een warenhuis in New York, waar kleine online merken een tijdelijke fysieke beleving bieden aan hun klanten. Met de pop-up ‘The House of Showfields’ wordt een waar retailtheater neergezet in de vorm van een sensorische tour van 30 minuten. Bezoekers dompelen zich onder in de merken die in het warenhuis te koop zijn. Acteurs versterken de beleving. De tour eindigt in The Showfields Lab, waar je alle producten die je bent tegengekomen kunt kopen.

Lees meer…

© Cuadernos Rubio / Luis Beltran


Rubio
Rubio is een Spaanse uitgeverij die al zestig jaar bestaat en zich richt op schoolboeken. Om het verleden, heden en de toekomst van de uitgeverij te laten zien, is er in Valencia een retro-futuristische conceptstore geopend. Iedere ruimte heeft eigenzinnige, interactieve functies waardoor je wordt verleid om in Rubio’s universum te duiken. Zo is er een ‘tijdmachine’ waar je gebruikt kunt maken van een augmented reality bril.

Lees meer…

© CI&A Photography, Edward Hendricks


Durasport
In de futuristische flagshipstore van Durasport vind je geavanceerde sportproducten voor extreme atleten. In de winkel zijn vijf instore simulatoren aanwezig, waar je meteen je nieuwe product kunt testen. Zo is er een skisimulator aanwezig waar je verschillende hellingsgraden kunt uitproberen en een klimwand waar je de zwaartekracht kunt ervaren. Via de smart mirror kun je verschillende outfits proberen.

Lees meer…

© Fujifilm


Fujifilm – House of Photography
In haar allereerste ‘experience center’ in Londen brengt Fujifilm een ode aan de fotografie door alle elementen, van het maken tot het delen van de foto, een plek te geven. In de winkel kun je de camera’s kopen, huren en uitgebreid testen in speciale fotostudio’s. Ook heeft de winkel een eigen wisselende foto expositie, worden er workshops, seminars en events georganiseerd en bij de ‘kit stop’ kunnen bezoekers hun camera een opfrisbeurt geven.

Lees meer…

© Honestbee / Aik Chen


Habitat by Honestbee
Honestbee, een online supermarkt en thuisbezorgservice, heeft in Singapore een supermarkt geopend die is voorzien van diverse technologische gemakken. Met de Honestbee-app krijg je toegang tot de winkel, kun je producten scannen voor meer informatie en super snel betalen en uitchecken. Je plaatst je winkelwagentje in een rij bij de check out, waarna deze automatisch doorrijdt naar de inpakservice. Een robot komt jouw tasje boodschappen vervolgens afgeven.

Lees meer…