Cityboomers

De stad als
populaire retaillocatie

In 2030 woont, werkt, leeft en koopt het grootste gedeelte van de bevolking in steden. De populariteit van de stad neemt al jaren toe en wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. We zien een toevloeiing naar de grote winkelgebieden (> 60.000 m2) en aantrekkelijke (vesting)steden tot 10.000 m2 en een afvloeiing van de middelgrote winkelgebieden (m.n. 10.000 – 40.000 m2). Uit passantenonderzoek blijkt dat we veelal gebruikmaken van dezelfde looproutes of gericht van A naar B in een stad lopen en daarmee geen gebruik maken van de zogeheten complexere looproutes. Dat maakt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit. Zelfs de plaats in de straat kan het verschil maken tussen retailsucces of retailfalen.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Cityboomers

De stad als aantrekkelijke retaillocatie
In de stad wonen betekent kleiner behuisd, wat vraagt om andere oplossingen in de breedste zin van het woord. We zien kleinere winkelpanden en een andere inrichting van deze panden als het gaat om aanbod. Grote bouwmarkten en woonwinkels zoals IKEA, die normaliter in de periferie zitten, komen met stadse varianten van hun concept. Kleinere winkels met een aanbod aangepast op de stadse bewoner. We zien ook concepten die volledig gebouwd zijn op de stadse bewoner.

Tuinieren in de stad
De Stadstuinwinkel in Rotterdam is gestart vanuit een ‘groen’ gemis in de stad en de wil om het tuincentrum naar de stad te brengen. Op een manier die past bij mensen met kleine stadstuintjes en balkonnetjes. De Stadstuinwinkel is dé ontmoetingsplek voor mensen die hulp nodig hebben bij het vergroenen van een tuin, balkon of dakterras. Het kleine tuincentrum, dat het initiatief is van zes zelfstandige ontwerpers en groenliefhebbers, is een ware bron van inspiratie, wat dagelijks zorgt voor veel bekijks.

Bouwmarkt in de stad
Ook bouwmarkten zien het marktpotentieel in de binnenstad en beginnen daar kleine compacte filialen met een speciaal aanbod voor de stadsbewoner. Zo hebben Gamma, Praxis en Baderie al stadswinkels op diverse locaties in Nederland. Ze bedienen de klant met kleine klusspullen of spullen die ze zijn vergeten. Ter vergelijking, een grote Praxis telt gemiddeld 20.000 producten, terwijl een ‘Praxis om de hoek’ een assortiment heeft tot 4.000 producten. Wel heeft de Praxis stadswinkel een klushoek waar klanten zelf kunnen klussen of kunnen worden geholpen door klusexperts. Ook een bakfiets is beschikbaar wanneer je toch teveel hebt ingeslagen, helemaal stadsproof!



Een stadsproof retailformule
Het groeiende aantal stadsbewoners vraagt om een nieuwe kijk op locatiebeleid. Daarnaast hebben mensen in de stad andere wensen en behoeften. Het vestigingsbeleid en een juiste afstemming per locatie zijn bepalend als het gaat om het succes van jouw retailformule. Het is dus niet verkeerd hier kritisch naar te kijken. Wat zijn de mogelijkheden en waar liggen kansen? Een pop-up store op een A-locatie in de binnenstad? Of het toevoegen van horeca wanneer je een vestiging in de stad opent? De vraag of uw formule al stadsproof is, is dichterbij dan u denkt!

Benieuwd naar de kansen in uw locatiebeleid?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder

New value structures

Als gevolg van ecologisering en de hang naar duurzaamheid ontstaan nieuwe verdienmodellen. Dat zorgt voor mogelijkheden om anders te kijken naar de relatie met de klant.

Lees verder

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Deze grote ketens zijn een bedreiging voor de fysieke retail. Tijd voor een nieuwe strategie.

Lees verder

Automate my journey

Zorg voor een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de klant.

Lees verder

Virtual personal guides

Een persoonlijke assistent en vriend ineen. De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren, helpen en/of genezen hebben impact op de retail.

Lees verder

Ageless society

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd.

Lees verder

Value Optimized Pricing

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. Steeds vaker ontstaan er variabele prijzen op basis van de waarde van het moment.

Lees verder

Radical transparancy

In een tijd waarin alles te vinden is, worden retailers en merken gedwongen om volledig transparant te zijn. De bedrijfscultuur wordt een integraal onderdeel van een merk.

Lees verder

Relationship retailing

Investeer als retailer in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.

Lees verder

Perfect personalization

Om een gepersonaliseerde winkelbeleving te bieden is datamanagement cruciaal. Met de juiste touch points kun je als retailer klanten blijvend aan je binden.

Lees verder