Shoppers verlangen naar positiviteit

In tijden waar het economisch minder voorspoedig verloopt en er wereldwijd onrust heerst, zoeken shoppers naar een sprankje hoop en een plezierige vlucht uit het dagelijks leven. Ze verlangen naar positiviteit en zijn bereid om bedrijven te belonen die hen amuseren. Uit onderzoek blijkt dat shoppers dit doen door opnieuw bij een winkel te kopen, meer geld uit te geven, of het merk aan anderen aan te bevelen. Een ervaring die zorgt voor zichtbaarheid van jouw merk, die shoppers wel móéten beleven.

“88% of people are looking for new experiences to make them smile and laugh”

– Oracle, 2022

Meer weten?

Laat je e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Een memorabele ervaring vol joy, kleur en optimisme

Retailers spelen hierop in door het leven van shoppers te verrijken met plezier, kleur en optimisme. Al dan niet met een nostalgische touch. Ze creëren een unieke winkelervaring die elke aankoop omtovert tot een memorabel moment en emotionele band met de shopper. En dat is maar goed ook: 78% vindt dat merken meer kunnen doen om hun consumenten gelukkig te maken (Oracle, 2022).

1. Pantone – een levendige ‘color of the year’

© Pantone

Niet voor niks is Viva Magenta de Pantone Color of the Year. Deze levendige en expressieve kleur staat voor kracht en optimisme in een onconventionele tijd. Precies waar shoppers naar snakken. Om de kleur te vieren, werkt Pantone samen met merken om producten in die vrolijke kleur te ontwikkelen. Met Motorola een nieuw smartphone model, de Edge 30 Fusion, en met CARIUMA zes verschillende duurzame skateschoenen.

2. Gisou – brand activation in een fun jasje

© Gisou

Beautymerk Gisou viert bee season én de lancering van haar nieuwe Honey Infused Lip Oil bij Sephora in het zonnige LA. Reden genoeg voor een feestje, dus pakt het beautymerk groots uit. Shoppers vieren de lancering mee door een bezoekje te brengen aan de Glow On The Go Truck, waar ze een honing lemonade kunnen drinken, samples ontvangen en hun net gekochte lip oil kunnen customizen. Gisou heeft een enorme community om zich heen verzameld, wat te zien is in de grote opkomst bij de lancering, en ook een grote social sharing op Instagram en TikTok. Een brand activation die fun uitstraalt.

3. Trader Joe’s – fun times ahead

© Trader Joe’s

In Trader Joe’s winkels stralen de vrolijke kleuren, productverpakkingen en signing je tegemoet. Handgeschreven kreten als ‘fun times ahead’ en ‘enjoy your shopping adventure’ versterken dit. De inrichting is speels met artistieke decoraties, kleurrijke productdisplays en muurschilderingen in thema’s, zoals lokale bezienswaardigheden, natuurlijke landschappen of vrolijke scènes. Allemaal passend bij Trader Joe’s eigenzinnige merkidentiteit die draait om plezier, humor en avontuur, hetgeen zich uit in een levendige winkelomgeving.

Simply put, every time a customer shops with us, we want them to be able to say: “Wow! That was enjoyable, and I got a great deal. I look forward to coming back!”
– Trader Joe’s

4. LEGO – speelgoed voor volwassenen

© LEGO

Het principe ‘jong geleerd is oud gedaan’ neemt LEGO letterlijk door speelgoed speciaal voor volwassenen te ontwikkelen. Wel met een hogere moeilijkheidsgraad: met oog voor detail en uitdagendere bouwtechnieken. Het speelgoed reikt van wereldwonderen tot filmmagie, van luxe voertuigen tot architectonische meesterwerken. LEGO heeft augmented reality toegepast op hun verpakkingen, variërend van virtuele spelletjes tot bouwinstructies. De augmented verpakkingen voegen een extra digitale dimensie toe aan de LEGO-ervaringen en stimuleren de betrokkenheid en het speelplezier. Voor ieder wat wils die wat creative playfulness kwijt wil of juist wil ontwikkelen.

5. Lush – een instore feestje

© Lush

Lush ademt positiviteit. Dit zie je overal terug: van vrolijke kleuren, leuke instore communicatie en bubbly medewerkers tot aan de productnamen zoals ‘Fun Times’. Letterlijk een instore feestje: in de winkels heeft Lush een speciale ruimte waar je jouw feestje kunt vieren. Van verjaardag tot vrijgezellenfeestje, met thema’s als ‘Fun and Games’ voor uitbundigheid en ‘Treat Yourself’ voor ontspanning, liefde en aandacht. Elk thema heeft zijn eigen spelletjes, een kit waarmee je je eigen product maakt en een exclusief partyproduct voor iedere gast.

Let’s have fun
Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store. Op deze manier bouw je aan authentieke connecties met jouw doelgroep, vergroot je social sharing en val je op door een onderscheidende concurrentiepositie. Let’s have some – or lots of – fun!

Wat kan Crossmarks voor jou betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw retailformule. Een oplossing waarmee je de beste inzichten krijgt voor jouw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij jouw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe je de trend craving positivity kunt toepassen?

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder