Een memorabele ervaring vol joy, kleur en optimisme
Retailers spelen hierop in door het leven van shoppers te verrijken met plezier, kleur en optimisme. Al dan niet met een nostalgische touch. Ze creëren een unieke winkelervaring die elke aankoop omtovert tot een memorabel moment en emotionele band met de shopper. En dat is maar goed ook: 78% vindt dat merken meer kunnen doen om hun consumenten gelukkig te maken (Oracle, 2022).
1. Pantone – een levendige ‘color of the year’
Niet voor niks is Viva Magenta de Pantone Color of the Year. Deze levendige en expressieve kleur staat voor kracht en optimisme in een onconventionele tijd. Precies waar shoppers naar snakken. Om de kleur te vieren, werkt Pantone samen met merken om producten in die vrolijke kleur te ontwikkelen. Met Motorola een nieuw smartphone model, de Edge 30 Fusion, en met CARIUMA zes verschillende duurzame skateschoenen.
2. Gisou – brand activation in een fun jasje
Beautymerk Gisou viert bee season én de lancering van haar nieuwe Honey Infused Lip Oil bij Sephora in het zonnige LA. Reden genoeg voor een feestje, dus pakt het beautymerk groots uit. Shoppers vieren de lancering mee door een bezoekje te brengen aan de Glow On The Go Truck, waar ze een honing lemonade kunnen drinken, samples ontvangen en hun net gekochte lip oil kunnen customizen. Gisou heeft een enorme community om zich heen verzameld, wat te zien is in de grote opkomst bij de lancering, en ook een grote social sharing op Instagram en TikTok. Een brand activation die fun uitstraalt.
3. Trader Joe’s – fun times ahead
In Trader Joe’s winkels stralen de vrolijke kleuren, productverpakkingen en signing je tegemoet. Handgeschreven kreten als ‘fun times ahead’ en ‘enjoy your shopping adventure’ versterken dit. De inrichting is speels met artistieke decoraties, kleurrijke productdisplays en muurschilderingen in thema’s, zoals lokale bezienswaardigheden, natuurlijke landschappen of vrolijke scènes. Allemaal passend bij Trader Joe’s eigenzinnige merkidentiteit die draait om plezier, humor en avontuur, hetgeen zich uit in een levendige winkelomgeving.
Simply put, every time a customer shops with us, we want them to be able to say: “Wow! That was enjoyable, and I got a great deal. I look forward to coming back!”
– Trader Joe’s
4. LEGO – speelgoed voor volwassenen
Het principe ‘jong geleerd is oud gedaan’ neemt LEGO letterlijk door speelgoed speciaal voor volwassenen te ontwikkelen. Wel met een hogere moeilijkheidsgraad: met oog voor detail en uitdagendere bouwtechnieken. Het speelgoed reikt van wereldwonderen tot filmmagie, van luxe voertuigen tot architectonische meesterwerken. LEGO heeft augmented reality toegepast op hun verpakkingen, variërend van virtuele spelletjes tot bouwinstructies. De augmented verpakkingen voegen een extra digitale dimensie toe aan de LEGO-ervaringen en stimuleren de betrokkenheid en het speelplezier. Voor ieder wat wils die wat creative playfulness kwijt wil of juist wil ontwikkelen.
5. Lush – een instore feestje
Lush ademt positiviteit. Dit zie je overal terug: van vrolijke kleuren, leuke instore communicatie en bubbly medewerkers tot aan de productnamen zoals ‘Fun Times’. Letterlijk een instore feestje: in de winkels heeft Lush een speciale ruimte waar je jouw feestje kunt vieren. Van verjaardag tot vrijgezellenfeestje, met thema’s als ‘Fun and Games’ voor uitbundigheid en ‘Treat Yourself’ voor ontspanning, liefde en aandacht. Elk thema heeft zijn eigen spelletjes, een kit waarmee je je eigen product maakt en een exclusief partyproduct voor iedere gast.
Let’s have fun
Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store. Op deze manier bouw je aan authentieke connecties met jouw doelgroep, vergroot je social sharing en val je op door een onderscheidende concurrentiepositie. Let’s have some – or lots of – fun!