Glass box thinking
Er zijn nieuwe technologieën die merken en retailers kunnen helpen om deze openheid te geven en eerlijke informatie naar buiten te brengen. Met de technologie blockchain kunnen retailers producten traceerbaar maken en exact nagaan hoe deze zich door de supply chain hebben bewogen. Het is tijd om antwoord te geven op de dringende vraag om transparantie.
“Whatever happens inside your business: the world can see that. If they can’t right now, they will soon. If it’s of any possible interest to anyone outside the box, it will be seen. It will be part of your brand.”
TrendWatching
Patagonia – donatie van $10 miljoen
Door een belastingverlaging van Trump, waar Patagonia het totaal niet mee eens was, betaalde het outdoormerk eind 2018 een bedrag van 10 miljoen dollar minder aan belasting. Patagonia heeft als statement dit volledige bedrag gedoneerd aan non-profitorganisaties die zich bezighouden met klimaatsverandering. Dit past volledig bij de waarden van Patagonia.
Lush geeft de maker een gezicht
Op de houdbaarheidssticker staan tekeningen met gezichten van de makers en hun naam erbij. Zo krijgt de klant informatie over wie het product gemaakt heeft, wanneer het gemaakt is en tot wanneer het nog houdbaar is. Zo biedt Lush transparantie in een stukje van het productieproces en geeft het de maker een gezicht.
Walmart – Blockchain
Walmart is in Amerika begonnen met track & trace van diverse versproducten. De retailer ziet daardoor precies wie bij het logistieke proces betrokken is geweest en bijvoorbeeld welke temperatuur de producten op welk moment hebben gehad. Een belangrijke stap in food safety.
Een transparante en eerlijke retailformule
De klant ziet en hoort wat er gebeurt in uw bedrijf en dit kan van grote invloed zijn of de klant iets bij u komt kopen of bij de concurrent. Transparantie en eerlijkheid is hierdoor een belangrijk onderdeel geworden van de retailstrategie en essentieel om de klant te behouden. Wees als retailer dan ook transparant en eerlijk over de producten en de gehele bedrijfsformule, om klanten te binden aan uw merk.