Third place voor like-minded personen
TikTok maakt het vinden van gelijkgestemden mogelijk met hashtags als #booktok, #astroworld en #outdoor. Duizenden posts en miljoenen views laten de grootte van deze (niche) community’s zien. Maar niks kan op tegen de real life connectie, en dit weten retailers ook. Ze bieden een third place waar ze verschillende activiteiten organiseren. Of openen zelfs een winkel speciaal voor hun online brand community.
Consumenten die onderdeel zijn van de brand community hebben grotere kans om een positieve houding te ontwikkelen t.o.v. het merk, zoals vertrouwen en loyaliteit.
– Journal of Retailing and Consumer Services
1. Gymshark – waar community het hart vormt

© Gymshark
Sportmerk Gymshark is groot geworden door hun Instagram- en influencercommunity. Om hun community samen te laten komen, hebben ze eerder pop-ups geopend, waar naar verluidt fans van over de hele wereld naartoe kwamen gevlogen. Een doorslaand succes, waardoor het merk nu een flagshipstore in Londen’s Regent Street heeft geopend, waar de community een centrale rol inneemt. Met een instore Joe & The Juice-bar, waar verse sappen, gezonde shakes en eiwitrijke sandwiches op het menu staan. Een sweat room waar wekelijks 30 (gratis!) training classes worden gegeven. De multifunctionele Hub, waar leden informatie over sport en levensstijl met elkaar kunnen delen via podcasts, panels, workshops, live streaming sessies en zelfs Sunday Brunch Clubs. En ja, ook sportkleding wordt verkocht. Maar wel in een modulaire winkel, waar de winkelvloer in een mum van tijd wordt omgetoverd tot event space, waar de community samenkomt om deel te nemen aan een run door de Engelse hoofdstad.
2. Douglas – beauty community

© Douglas
De nieuwe Douglas-winkel in Düsseldorf is ingericht op Gen Z: elk hoekje is ontworpen om de social media feed te laten stralen en er zijn voldoende oplaadpunten voor zowel je telefoon als voor jezelf, zoals de comfortabele hang-out spots waar je kunt ontspannen. In de Beauty School kun je samenkomen om gratis de laatste beauty tips & tricks te leren van brand experts. Ook is (binnenkort) de winkel de place to be om je favoriete influencers te ontmoeten en beauty secrets uit te wisselen.
3. Rapha – community als verdienmodel

© Rapha
Wielrennen is een lifestyle en dat bewijst Rapha met hun Rapha Cycling Club. Dit clubhuis is gevestigd in grote fietssteden en vormt een ontmoetingsplek voor like-minded fietsers. In het clubhuis bevinden zich een fietswerkplaats, café, en een leer- en evenementenruimte. Je kunt deelnemen aan verschillende clubritten, races en events. Nagenieten doe je bij het café met een kopje koffie of een maaltijd. Verder ontmoet je gelijkgestemden, volg je cursussen en lees je meer over fietsen. Fiets kapot? Dan laat je hem hier repareren. En dit alles in de vorm van een lidmaatschap dat in Nederland € 79,- per jaar kost.
4. NIO – community house in Rotterdam

© NIO
Het eerste Nederlandse NIO House is geopend in Rotterdam. Trotse autobezitters kunnen hier genieten van de NIO-lifestyle door te ontspannen in de Lounge, terwijl kinderen zich vermaken in de Children’s Hub. De Lounge is multifunctioneel en kan worden gebruikt voor bijeenkomsten, lezingen of workshops. Bij het NIO Café kun je terecht voor een kopje koffie, ontbijt of lunch. Naast ontspannen kun je er ook werken, vergaderen of de collectie van NIO Life uitgebreid bekijken. Het lifestylemerk werkt in Nederland onder andere samen met Jacco Bunt, die een speciale collectie mode-items heeft ontworpen.
5. Bone Soda – creatieve community hub

© Bone Soda
Bone Soda staat bekend om hun unieke en eclectische mix van muziek, mode en kunst. Door hun sterke betrokkenheid bij de lokale scene in Londen, merkten ze dat er echt behoefte was aan een fysieke community hub, waar verschillende lagen van de samenleving kunnen samenkomen. Deze creatieve plek biedt Bone Soda met Dijonss, waar je kunt deelnemen aan verschillende activiteiten zoals de run, schaak of book club, aan dj en music production workshops, maar ook aan self-care en mental wellness talks.
Jouw winkel als clubhuis
Shoppers behoren graag tot een groep. Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen. Retailers toveren hun winkel om tot een clubhuis, waar de community elkaar kan ontmoeten en activiteiten kan ondernemen, waaronder het deelnemen aan workshops en events, samen lunchen, sporten of hun favoriete influencers ontmoeten. Het is een kans om een unieke beleving en verbondenheid neer te zetten die online niet gecreëerd kan worden. Deze community zorgt voor merkloyaliteit, betrokkenheid en kan mond-tot-mondreclame vergroten. De winkel wordt een ontmoetingsplek, een leerplek en inspiratieplek. Een plek waar je graag bent.