Een clubhuis om de community te verenigen

© NIO

Hoe verbonden we door het internet ook met elkaar zijn, échte connectie is waar shoppers naar verlangen. Sociale verbondenheid die draait om gedeelde interesses, waarden en favoriete merken.

Meer weten?

Laat je e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Third place voor like-minded personen

TikTok maakt het vinden van gelijkgestemden mogelijk met hashtags als #booktok, #astroworld en #outdoor. Duizenden posts en miljoenen views laten de grootte van deze (niche) community’s zien. Maar niks kan op tegen de real life connectie, en dit weten retailers ook. Ze bieden een third place waar ze verschillende activiteiten organiseren. Of openen zelfs een winkel speciaal voor hun online brand community.

Consumenten die onderdeel zijn van de brand community hebben grotere kans om een positieve houding te ontwikkelen t.o.v. het merk, zoals vertrouwen en loyaliteit.
– Journal of Retailing and Consumer Services

1. Gymshark – waar community het hart vormt

© Gymshark

Sportmerk Gymshark is groot geworden door hun Instagram- en influencercommunity. Om hun community samen te laten komen, hebben ze eerder pop-ups geopend, waar naar verluidt fans van over de hele wereld naartoe kwamen gevlogen. Een doorslaand succes, waardoor het merk nu een flagshipstore in Londen’s Regent Street heeft geopend, waar de community een centrale rol inneemt. Met een instore Joe & The Juice-bar, waar verse sappen, gezonde shakes en eiwitrijke sandwiches op het menu staan. Een sweat room waar wekelijks 30 (gratis!) training classes worden gegeven. De multifunctionele Hub, waar leden informatie over sport en levensstijl met elkaar kunnen delen via podcasts, panels, workshops, live streaming sessies en zelfs Sunday Brunch Clubs. En ja, ook sportkleding wordt verkocht. Maar wel in een modulaire winkel, waar de winkelvloer in een mum van tijd wordt omgetoverd tot event space, waar de community samenkomt om deel te nemen aan een run door de Engelse hoofdstad.

2. Douglas – beauty community

© Douglas

De nieuwe Douglas-winkel in Düsseldorf is ingericht op Gen Z: elk hoekje is ontworpen om de social media feed te laten stralen en er zijn voldoende oplaadpunten voor zowel je telefoon als voor jezelf, zoals de comfortabele hang-out spots waar je kunt ontspannen. In de Beauty School kun je samenkomen om gratis de laatste beauty tips & tricks te leren van brand experts. Ook is (binnenkort) de winkel de place to be om je favoriete influencers te ontmoeten en beauty secrets uit te wisselen.

3. Rapha – community als verdienmodel

© Rapha

Wielrennen is een lifestyle en dat bewijst Rapha met hun Rapha Cycling Club. Dit clubhuis is gevestigd in grote fietssteden en vormt een ontmoetingsplek voor like-minded fietsers. In het clubhuis bevinden zich een fietswerkplaats, café, en een leer- en evenementenruimte. Je kunt deelnemen aan verschillende clubritten, races en events. Nagenieten doe je bij het café met een kopje koffie of een maaltijd. Verder ontmoet je gelijkgestemden, volg je cursussen en lees je meer over fietsen. Fiets kapot? Dan laat je hem hier repareren. En dit alles in de vorm van een lidmaatschap dat in Nederland € 79,- per jaar kost.

4. NIO – community house in Rotterdam

© NIO

Het eerste Nederlandse NIO House is geopend in Rotterdam. Trotse autobezitters kunnen hier genieten van de NIO-lifestyle door te ontspannen in de Lounge, terwijl kinderen zich vermaken in de Children’s Hub. De Lounge is multifunctioneel en kan worden gebruikt voor bijeenkomsten, lezingen of workshops. Bij het NIO Café kun je terecht voor een kopje koffie, ontbijt of lunch. Naast ontspannen kun je er ook werken, vergaderen of de collectie van NIO Life uitgebreid bekijken. Het lifestylemerk werkt in Nederland onder andere samen met Jacco Bunt, die een speciale collectie mode-items heeft ontworpen.

5. Bone Soda – creatieve community hub

© Bone Soda

Bone Soda staat bekend om hun unieke en eclectische mix van muziek, mode en kunst. Door hun sterke betrokkenheid bij de lokale scene in Londen, merkten ze dat er echt behoefte was aan een fysieke community hub, waar verschillende lagen van de samenleving kunnen samenkomen. Deze creatieve plek biedt Bone Soda met Dijonss, waar je kunt deelnemen aan verschillende activiteiten zoals de run, schaak of book club, aan dj en music production workshops, maar ook aan self-care en mental wellness talks.

Jouw winkel als clubhuis
Shoppers behoren graag tot een groep. Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen. Retailers toveren hun winkel om tot een clubhuis, waar de community elkaar kan ontmoeten en activiteiten kan ondernemen, waaronder het deelnemen aan workshops en events, samen lunchen, sporten of hun favoriete influencers ontmoeten. Het is een kans om een unieke beleving en verbondenheid neer te zetten die online niet gecreëerd kan worden. Deze community zorgt voor merkloyaliteit, betrokkenheid en kan mond-tot-mondreclame vergroten. De winkel wordt een ontmoetingsplek, een leerplek en inspiratieplek. Een plek waar je graag bent.

Wat kan Crossmarks voor jou betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw retailformule. Een oplossing waarmee je de beste inzichten krijgt voor jouw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij jouw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe je de trend community building kunt toepassen?

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder