De beweging van mass naar me
Niet alleen online maar ook offline verwachten we een ervaring die past bij onze specifieke wensen en behoeften. Speciale (AI) tools doen persoonlijke aanbevelingen; denk aan producten voor jouw specifieke levensstijl. Naast deze tools zoeken we ook naar unieke sneakers, shirts, maar ook fietsen, die we (on-the-spot) kunnen customisen.
Personalisatie biedt meerdere voordelen: kan acquisitiekosten tot 50% verlagen, de omzet met 5 tot 15% verhogen en de marketing ROI met 10 tot 30% verhogen.
– McKinsey, 2023
1. DnaNudge – boodschappen doen op basis van je DNA
DnaNudge helpt je producten vinden die passen bij jouw DNA. Met de DnaBean-polsband scan je producten en barcodes en vervolgens geeft deze aan of het product een match is. Mocht het geen match zijn, geeft de DnaBand alternatieve producten uit dezelfde categorie. DnaNudge heeft samenwerkingen met Britse supermarkten als Tesco en Sainsbury’s, maar ook, zoals bovenstaand voorbeeld, met Holland & Barrett.
2. Nike Town – customise your own
In de Londense flagshipstore Nike Town bevindt zich een drie verdiepingen tellende Nike By You-studio. Hier kunnen shoppers sportitems – van shirts tot sneakers – laten customisen. Nike gaat daarvoor de samenwerking aan met lokale artists die patches ontwerpen, soms passend bij een thema zoals Pride Month. Zoals Nike zelf zegt: zo voeg jij een magische touch toe.
3. Zalando – in één keer de juiste maat
Het vinden van de juiste maat bij een online winkel kost soms enige moeite. Met als gevolg dat je twee of drie maten in je winkelmandje toevoegt. Bij Zalando is dat verleden tijd: je voegt twee foto’s van jezelf toe waarop je strakke kleding draagt en daarop gebaseerd ontvang je gepersonaliseerde aanbevelingen. Hiermee wil het fashionplatform het aantal retours voor ‘verkeerde maat besteld’ verminderen. Nu nog een pilot in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
4. Douglas x Shiseido – routine finder
Ook in beauty- en skincareland is personalisatie geen vreemde; iedere huid is namelijk anders en heeft andere behoeften. Paula’s Choice heeft hiervoor hun bekende gezichtsscan en Douglas biedt een skin analysis tool in de Douglas-app. De beautyretailer heeft daarnaast samen met Shiseido een campagne gelanceerd in de metaverse, waar je door middel van een aantal vragen jouw perfecte routine kunt ontdekken en bestellen.
5. Adidas – find your shoe match
De juiste hardloopschoen kan wonderen verrichten tijdens het hardlopen. Adidas helpt je jouw ideale hardloopschoen te vinden met de hardloopband ‘Run Genie’ als tool. Je klikt de ‘shoe pods’ aan je veters, waardoor Bluetooth-sensoren in slechts veertig stappen diepgaande gegevens verzamelen. Knap staaltje techniek.
Make it for me
We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen, wat weer zorgt voor bonuspunten in winkelbeleving.