We hebben behoefte aan maatwerk

© Zalando

Langzamerhand raken we steeds meer gewend om content te krijgen die perfect past bij onze stijl, wensen en voorkeuren. Denk aan Spotify’s gepersonaliseerde homepage, Netflix’ recommendations en het nauwkeurige algoritme op TikTok. We maken de beweging van mass naar me en verwachten van retailers dat zij ons voorzien van producten en diensten die perfect passen bij wie we zijn.

Meer weten?

Laat je e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

De beweging van mass naar me

Niet alleen online maar ook offline verwachten we een ervaring die past bij onze specifieke wensen en behoeften. Speciale (AI) tools doen persoonlijke aanbevelingen; denk aan producten voor jouw specifieke levensstijl. Naast deze tools zoeken we ook naar unieke sneakers, shirts, maar ook fietsen, die we (on-the-spot) kunnen customisen.

Personalisatie biedt meerdere voordelen: kan acquisitiekosten tot 50% verlagen, de omzet met 5 tot 15% verhogen en de marketing ROI met 10 tot 30% verhogen.
– McKinsey, 2023

1. DnaNudge – boodschappen doen op basis van je DNA

© DnaNudge

DnaNudge helpt je producten vinden die passen bij jouw DNA. Met de DnaBean-polsband scan je producten en barcodes en vervolgens geeft deze aan of het product een match is. Mocht het geen match zijn, geeft de DnaBand alternatieve producten uit dezelfde categorie. DnaNudge heeft samenwerkingen met Britse supermarkten als Tesco en Sainsbury’s, maar ook, zoals bovenstaand voorbeeld, met Holland & Barrett.

2. Nike Town – customise your own

© Nike Town

In de Londense flagshipstore Nike Town bevindt zich een drie verdiepingen tellende Nike By You-studio. Hier kunnen shoppers sportitems – van shirts tot sneakers – laten customisen. Nike gaat daarvoor de samenwerking aan met lokale artists die patches ontwerpen, soms passend bij een thema zoals Pride Month. Zoals Nike zelf zegt: zo voeg jij een magische touch toe.

3. Zalando – in één keer de juiste maat

© Zalando

Het vinden van de juiste maat bij een online winkel kost soms enige moeite. Met als gevolg dat je twee of drie maten in je winkelmandje toevoegt. Bij Zalando is dat verleden tijd: je voegt twee foto’s van jezelf toe waarop je strakke kleding draagt en daarop gebaseerd ontvang je gepersonaliseerde aanbevelingen. Hiermee wil het fashionplatform het aantal retours voor ‘verkeerde maat besteld’ verminderen. Nu nog een pilot in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

4. Douglas x Shiseido – routine finder

© Douglas

Ook in beauty- en skincareland is personalisatie geen vreemde; iedere huid is namelijk anders en heeft andere behoeften. Paula’s Choice heeft hiervoor hun bekende gezichtsscan en Douglas biedt een skin analysis tool in de Douglas-app. De beautyretailer heeft daarnaast samen met Shiseido een campagne gelanceerd in de metaverse, waar je door middel van een aantal vragen jouw perfecte routine kunt ontdekken en bestellen.

5. Adidas – find your shoe match

© Adidas

De juiste hardloopschoen kan wonderen verrichten tijdens het hardlopen. Adidas helpt je jouw ideale hardloopschoen te vinden met de hardloopband ‘Run Genie’ als tool. Je klikt de ‘shoe pods’ aan je veters, waardoor Bluetooth-sensoren in slechts veertig stappen diepgaande gegevens verzamelen. Knap staaltje techniek.

Make it for me
We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen, wat weer zorgt voor bonuspunten in winkelbeleving.

Wat kan Crossmarks voor jou betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw retailformule. Een oplossing waarmee je de beste inzichten krijgt voor jouw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij jouw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe je de trend perfect personalisation kunt toepassen?

Laat je e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder