De stad als
populaire retaillocatie

Vandaag de dag woont 55% van de wereldbevolking in stedelijke gebieden. De Verenigde Naties verwachten dat dit percentage stijgt naar 68% in 2050. Dat betekent dat elke week 1,4 miljoen mensen naar de stad verhuizen. Het aantal urban consumers blijft dus stijgen en deze groep wil gehoord en gekend worden in hun stadse bestaan.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Cityboomers

De stad als aantrekkelijke retaillocatie
In de stad wonen betekent kleiner behuisd, wat vraagt om andere oplossingen in de breedste zin van het woord. We zien kleinere winkelpanden en een andere inrichting van deze panden als het gaat om aanbod. Grote bouwmarkten en woonwinkels zoals IKEA, die normaliter in de periferie zitten, komen met stadse varianten van hun concept. Kleinere winkels met een aanbod aangepast op de stadse bewoner. We zien ook concepten die volledig gebouwd zijn op de stadse bewoner.

Tuinieren in de stad
De Stadstuinwinkel in Rotterdam is gestart vanuit een ‘groen’ gemis in de stad en de wil om het tuincentrum naar de stad te brengen. Op een manier die past bij mensen met kleine stadstuintjes en balkonnetjes. De Stadstuinwinkel is dé ontmoetingsplek voor mensen die hulp nodig hebben bij het vergroenen van een tuin, balkon of dakterras. Het kleine tuincentrum, dat het initiatief is van zes zelfstandige ontwerpers en groenliefhebbers, is een ware bron van inspiratie, wat dagelijks zorgt voor veel bekijks.

Bouwmarkt in de stad
Ook bouwmarkten zien het marktpotentieel in de binnenstad en beginnen daar kleine compacte filialen met een speciaal aanbod voor de stadsbewoner. Zo hebben Gamma, Praxis en Baderie al stadswinkels op diverse locaties in Nederland. Ze bedienen de klant met kleine klusspullen of spullen die ze zijn vergeten. Ter vergelijking, een grote Praxis telt gemiddeld 20.000 producten, terwijl een ‘Praxis om de hoek’ een assortiment heeft tot 4.000 producten. Wel heeft de Praxis stadswinkel een klushoek waar klanten zelf kunnen klussen of kunnen worden geholpen door klusexperts. Ook een bakfiets is beschikbaar wanneer je toch teveel hebt ingeslagen, helemaal stadsproof!



Een stadsproof retailformule
Het groeiende aantal stadsbewoners vraagt om een nieuwe kijk op locatiebeleid. Daarnaast hebben mensen in de stad andere wensen en behoeften. Het vestigingsbeleid en een juiste afstemming per locatie zijn bepalend als het gaat om het succes van jouw retailformule. Het is dus niet verkeerd hier kritisch naar te kijken. Wat zijn de mogelijkheden en waar liggen kansen? Een pop-up store op een A-locatie in de binnenstad? Of het toevoegen van horeca wanneer je een vestiging in de stad opent? De vraag of uw formule al stadsproof is, is dichterbij dan u denkt!

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd naar de kansen in uw locatiebeleid?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder