Cityboomers
De stad als aantrekkelijke retaillocatie
In de stad wonen betekent kleiner behuisd, wat vraagt om andere oplossingen in de breedste zin van het woord. We zien kleinere winkelpanden en een andere inrichting van deze panden als het gaat om aanbod. Grote bouwmarkten en woonwinkels zoals IKEA, die normaliter in de periferie zitten, komen met stadse varianten van hun concept. Kleinere winkels met een aanbod aangepast op de stadse bewoner. We zien ook concepten die volledig gebouwd zijn op de stadse bewoner.
Tuinieren in de stad
De Stadstuinwinkel in Rotterdam is gestart vanuit een ‘groen’ gemis in de stad en de wil om het tuincentrum naar de stad te brengen. Op een manier die past bij mensen met kleine stadstuintjes en balkonnetjes. De Stadstuinwinkel is dé ontmoetingsplek voor mensen die hulp nodig hebben bij het vergroenen van een tuin, balkon of dakterras. Het kleine tuincentrum, dat het initiatief is van zes zelfstandige ontwerpers en groenliefhebbers, is een ware bron van inspiratie, wat dagelijks zorgt voor veel bekijks.
Bouwmarkt in de stad
Ook bouwmarkten zien het marktpotentieel in de binnenstad en beginnen daar kleine compacte filialen met een speciaal aanbod voor de stadsbewoner. Zo hebben Gamma, Praxis en Baderie al stadswinkels op diverse locaties in Nederland. Ze bedienen de klant met kleine klusspullen of spullen die ze zijn vergeten. Ter vergelijking, een grote Praxis telt gemiddeld 20.000 producten, terwijl een ‘Praxis om de hoek’ een assortiment heeft tot 4.000 producten. Wel heeft de Praxis stadswinkel een klushoek waar klanten zelf kunnen klussen of kunnen worden geholpen door klusexperts. Ook een bakfiets is beschikbaar wanneer je toch teveel hebt ingeslagen, helemaal stadsproof!
Een stadsproof retailformule
Het groeiende aantal stadsbewoners vraagt om een nieuwe kijk op locatiebeleid. Daarnaast hebben mensen in de stad andere wensen en behoeften. Het vestigingsbeleid en een juiste afstemming per locatie zijn bepalend als het gaat om het succes van jouw retailformule. Het is dus niet verkeerd hier kritisch naar te kijken. Wat zijn de mogelijkheden en waar liggen kansen? Een pop-up store op een A-locatie in de binnenstad? Of het toevoegen van horeca wanneer je een vestiging in de stad opent? De vraag of uw formule al stadsproof is, is dichterbij dan u denkt!