Celebrate diversity
Huishoudens nemen steeds diversere vormen aan. Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt toe en binnen een gezin gedragen gezinsleden zich een aantal dagen per week als eenpersoonshuishoudens. Nieuwe concepten en initiatieven die eenpersoonshuishoudens omarmen, zijn dan ook een logisch gevolg. Bovendien zorgen verschillende generaties voor een grote diversiteit in de bevolkingssamenstelling. Er komt een grotere groep ouderen en deze groep wordt ook nog eens steeds ouder. Deze dubbele vergrijzing levert een zilveren generatie op die actief bijdraagt aan de samenleving én aan de economie. Daarnaast vormen de veeleisende millennials en ondoorgrondelijke generatie Z richting 2030 de belangrijkste consumentengroep. Zij bepalen hoe de toekomst van retail eruit gaat zien. De behoeften die millennials nu hebben, vloeien voort in alle generaties. Dit vraagt om retailomgevingen en shopping journeys die zijn afgestemd op de diverse generaties.
In 2030 is 23% van de Nederlandse bevolking 65+ (4,2 miljoen mensen), nu is dat 19%. Terwijl hier enorm veel kansen liggen, speelt 70% van de retailers nog niet in op de groeiende vergrijzing.
MAC – digitale experience
Beautymerk MAC richt haar winkel in Shanghai in met digitale en online ervaringen op basis van het aankoopgedrag van make-up door Generation Z. De MAC-omgeving van het WeChat account is het contactpunt voor de hele winkelervaring. Er kunnen virtuele lipsticks worden getest, je kunt een gepersonaliseerd oogschaduwpalet in 3D laten printen en masterclasses volgen.
Millie – liefdadigheidsapp gericht op millennials
Millie is een gratis app in de VS die liefdadigheidsdonaties eenvoudig wil maken voor millennials. Via de app worden er profielen van drie steeds wisselende non-profitorganisaties weergegeven, met daarbij foto’s en een korte beschrijving. Bij interesse kan er geklikt worden voor meer informatie en kan er naar rechts worden geswipet om een donatie te doen met het geld dat er op het account is geladen.
IKEA – collectie voor een millennial lifestyle
IKEA heeft samen met designer Virgil Abloh van fashion brand Off-White een collectie ontworpen, speciaal voor millennials die voor het eerst op zichzelf gaan wonen. De gelimiteerde collectie bestaat uit een mix van meubels en woonaccessoires, zoals vloerkleden met slogans en een vitrinekast om je sneakers als kunstobject in te plaatsen.
Aeon Mall Tokyo – winkelcentrum voor senioren
De Japanse retailer Aeon heeft haar winkelomgeving aangepast aan de oudere consument. Zo gaat de mall al om 7 uur ’s ochtends open, zijn er rustplekken en diverse ruimtes om samen spelletjes te doen of bewegingslessen te volgen. De winkelwagentjes zijn 30% lichter dan normaal en er is een speciale looproute. Ook is meer aandacht besteed aan de AED voor noodgevallen.
Retailer, omarm diversiteit
Door de komst van andere etniciteiten, nieuwe generaties en een verschuiving in huishoudens zijn de klantbehoeften continu in beweging. Waar de ouderen op zoek gaan naar passende services en diensten die aansluiten bij hun behoeften, zijn de veeleisende millennials op zoek naar een beleving. Als retailer is het belangrijk om inzichten te krijgen in de behoeften die een generatie of bevolkingsgroep heeft, waardoor er continu kan worden ingespeeld op deze groep. Met deze inzichten kunt u deze groep wellicht aan uw merk verbinden. Hoe speelt u bijvoorbeeld in op een eenpersoonshuishouden? Hoe zorgt u ervoor dat de millennial waarde hecht aan uw merk en dat de ouderen een passende service vinden bij uw bedrijf? Er zijn genoeg mogelijkheden om in te spelen op deze ontwikkeling en een retailformule gericht op diversiteit is dichterbij dan u denkt.