Virtual personal guides

De volgende stap in
mens-machine interactie

Dankzij de exponentiële groei in computerrekenkracht kan software sneller zelfstandig leren en beslissingen maken. Dagelijkse taken worden geautomatiseerd, waarbij we op onze wenken worden bediend door een personal assistant.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Virtual personal guides

Spraak- en camera-interfaces (zoals Siri, Alexa, FaceID en Tango) worden door o.a. Apple, Amazon en Google in rap tempo beschikbaar gemaakt op tal van devices, zoals smartphones en home assistants. Hierdoor raken steeds meer consumenten gewend aan het gemak van deze ‘nieuwe’ vormen van mens-machine interactie. Hardware innovaties en Artificial Intelligence stellen ons in staat om gesproken beelden, spraak en taal als in- en output te gebruiken. Consumenten gaan op zoek naar virtuele persoonlijkheden die hen kunnen vermaken, informeren, helpen en zelfs genezen. Zeker nu de personal assistants steeds emotioneler worden en zich als personen gaan gedragen, wordt de toegevoegde waarde en acceptatie groter.

“Conversational commerce groeit de komende 3 jaar uit tot de meest gebruikte methode voor interactie met consumenten… daardoor zou het bezoek aan winkels kunnen teruglopen.” – Capgemini, 2018

KLM – Care Tag

De Care Tag van KLM is een klein apparaatje dat toeristen voorziet van gesproken advies op locatie. Van restaurants tot navigatie, dit label is jouw persoonlijke reisgids.

 

Personal assistants

Een personal assistant is een apparaat dat het leven een stukje gemakkelijker maakt. Je kunt de gehele dag vragen stellen en opdrachten geven aan deze personal assistant.

“76% of all regular voice users say that “using voice technology feels really natural now and I don’t even think about it.” – JWT Intelligence, February 2017

 

Amazon – Echo Look

De nieuwe Echo Look is jouw persoonlijke modestylist en assistent. Je kunt aan Echo vragen hoe je eruit ziet en of ze een filmpje of een foto wil maken. Maar nog spannender, vraag aan Echo of je matcht met de laatste modetrends!

Vinclu – Gatebox

Een vrouwelijke hologram, genaamd Azuma Hikari, is een personal assistant en vriendin ineen. Zij geeft updates over het weer, doet de lampen in huis aan en stuurt vriendelijke teksten.

 

Een universele service

Virtuele assistenten verschijnen langzaam maar zeker overal. Ze helpen ons via onze mobiele telefoon, maar kunnen ook ons hele huishouden besturen. Wat dacht je van een assistent die automatisch de boodschappen bestelt die op zijn? Het duurt niet lang meer voor virtuele assistenten een universele service worden. Ook winkelen behoort tot deze service en we zullen in de toekomst rekenen op onze assistenten om deze taken deels of zelfs helemaal voor ons uit te voeren.

 

Zichtbaarheid voor retailers

Het feit dat Amazon, één van de grootste retailers ter wereld, Alexa heeft ontwikkeld, benadrukt de nieuwe rol van Artificial Intelligence binnen de retail. Het is tijd voor retailers om na te denken over hoe een virtuele assistent meerwaarde kan bieden. Data is hierbij van cruciaal belang. Dankzij data kan een virtuele assistent anticiperen op onze wensen, bijvoorbeeld door te leren over onze voorkeuren en hier producten uit een winkelvoorraad aan te koppelen. Geef daarbij een virtuele assistent een eigen persoonlijkheid en het duurt niet lang meer voor we vergeten dat we met een computergestuurd systeem spreken. Wanneer virtual personal guides gemeengoed worden, ontstaan er nieuwe vormen van advertising met een continue (machts)strijd om zichtbaarheid voor retailers.

Benieuwd hoe u kunt inspelen op deze trend?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Glass box thinking

Bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie.
Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Real life imagination

Nieuwe virtuele werelden waar miljoenen mensen zich dagelijks in bevinden, brengen nieuwe kansen voor merken en retailers.

Lees verder

Remarkable retail

Zorg dat u waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.

Lees verder

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Eco-innovation

De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen maken om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

De populariteit van de stad neemt al jaren toe en de grote stad wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. Hierdoor wordt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit.

Lees verder

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder