Virtual personal guides

De volgende stap in
mens-machine interactie

Dankzij de exponentiële groei in computerrekenkracht kan software sneller zelfstandig leren en beslissingen maken. Dagelijkse taken worden geautomatiseerd, waarbij we op onze wenken worden bediend door een personal assistant.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Virtual personal guides

Spraak- en camera-interfaces (zoals Siri, Alexa, FaceID en Tango) worden door o.a. Apple, Amazon en Google in rap tempo beschikbaar gemaakt op tal van devices, zoals smartphones en home assistants. Hierdoor raken steeds meer consumenten gewend aan het gemak van deze ‘nieuwe’ vormen van mens-machine interactie. Hardware innovaties en Artificial Intelligence stellen ons in staat om gesproken beelden, spraak en taal als in- en output te gebruiken. Consumenten gaan op zoek naar virtuele persoonlijkheden die hen kunnen vermaken, informeren, helpen en zelfs genezen. Zeker nu de personal assistants steeds emotioneler worden en zich als personen gaan gedragen, wordt de toegevoegde waarde en acceptatie groter.

“Conversational commerce groeit de komende 3 jaar uit tot de meest gebruikte methode voor interactie met consumenten… daardoor zou het bezoek aan winkels kunnen teruglopen.” – Capgemini, 2018

KLM – Care Tag

De Care Tag van KLM is een klein apparaatje dat toeristen voorziet van gesproken advies op locatie. Van restaurants tot navigatie, dit label is jouw persoonlijke reisgids.

 

Personal assistants

Een personal assistant is een apparaat dat het leven een stukje gemakkelijker maakt. Je kunt de gehele dag vragen stellen en opdrachten geven aan deze personal assistant.

“76% of all regular voice users say that “using voice technology feels really natural now and I don’t even think about it.” – JWT Intelligence, February 2017

 

Amazon – Echo Look

De nieuwe Echo Look is jouw persoonlijke modestylist en assistent. Je kunt aan Echo vragen hoe je eruit ziet en of ze een filmpje of een foto wil maken. Maar nog spannender, vraag aan Echo of je matcht met de laatste modetrends!

Vinclu – Gatebox

Een vrouwelijke hologram, genaamd Azuma Hikari, is een personal assistant en vriendin ineen. Zij geeft updates over het weer, doet de lampen in huis aan en stuurt vriendelijke teksten.

 

Een universele service

Virtuele assistenten verschijnen langzaam maar zeker overal. Ze helpen ons via onze mobiele telefoon, maar kunnen ook ons hele huishouden besturen. Wat dacht je van een assistent die automatisch de boodschappen bestelt die op zijn? Het duurt niet lang meer voor virtuele assistenten een universele service worden. Ook winkelen behoort tot deze service en we zullen in de toekomst rekenen op onze assistenten om deze taken deels of zelfs helemaal voor ons uit te voeren.

 

Zichtbaarheid voor retailers

Het feit dat Amazon, één van de grootste retailers ter wereld, Alexa heeft ontwikkeld, benadrukt de nieuwe rol van Artificial Intelligence binnen de retail. Het is tijd voor retailers om na te denken over hoe een virtuele assistent meerwaarde kan bieden. Data is hierbij van cruciaal belang. Dankzij data kan een virtuele assistent anticiperen op onze wensen, bijvoorbeeld door te leren over onze voorkeuren en hier producten uit een winkelvoorraad aan te koppelen. Geef daarbij een virtuele assistent een eigen persoonlijkheid en het duurt niet lang meer voor we vergeten dat we met een computergestuurd systeem spreken. Wanneer virtual personal guides gemeengoed worden, ontstaan er nieuwe vormen van advertising met een continue (machts)strijd om zichtbaarheid voor retailers.

Benieuwd hoe u kunt inspelen op deze trend?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

New value structures

Als gevolg van ecologisering en de hang naar duurzaamheid ontstaan nieuwe verdienmodellen. Dat zorgt voor mogelijkheden om anders te kijken naar de relatie met de klant.

Lees verder

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Deze grote ketens zijn een bedreiging voor de fysieke retail. Tijd voor een nieuwe strategie.

Lees verder

Automate my journey

Zorg voor een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de klant.

Lees verder

Ageless society

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd.

Lees verder

Value Optimized Pricing

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. Steeds vaker ontstaan er variabele prijzen op basis van de waarde van het moment.

Lees verder

Radical transparancy

In een tijd waarin alles te vinden is, worden retailers en merken gedwongen om volledig transparant te zijn. De bedrijfscultuur wordt een integraal onderdeel van een merk.

Lees verder

Relationship retailing

Investeer als retailer in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.

Lees verder

Perfect personalization

Om een gepersonaliseerde winkelbeleving te bieden is datamanagement cruciaal. Met de juiste touch points kun je als retailer klanten blijvend aan je binden.

Lees verder

Retail playground

De klant verrassen met vernieuwende functies en daarmee zorgen voor een langere verblijfsduur en verhoogde bezoekfrequentie. Een transactie verandert in een attractie.

Lees verder

Blended retail

Online en offline inrichten vanuit de kracht van het kanaal om in de behoefte van de klant te voorzien: van gemak tot aspiratie. Alles voor een volledig geïntegreerde retailervaring.

Lees verder