New value structures
Wat deze nieuwe verdienmodellen gemeen hebben is dat deze niet zozeer zijn gebaseerd op de producten of diensten die je geleverd krijgt, maar juist op de waarde die het je brengt en de oplossing die het je biedt. Voorbeelden zijn: dynamic pricing, flexible pricing, abonnementsvormen, leaseconstructies en value based pricing.
Nieuwe verdienmodellen als B2B-oplossing – Hutspot
In de retail zien we New value structures op verschillende manieren terugkomen, niet alleen als b2c oplossing, maar ook steeds vaker als b2b oplossing. Hutspot is een conceptstore die in ruil voor een service fee en kleine commissie over de verkochte producten, innovatieve en kleine merken een springplank biedt. Hutspot is de ‘curator’ van het geheel, met als uitgangspunt een ‘urbanized lifestyle’, waardoor de conceptstore toch een samenhangend geheel vormt. Hutspot koopt niks in en verhuurt ook geen complete vierkante meters, maar heeft hiermee wel een oplossing gecreëerd die ook voor kleine en startende merken haalbaar is. Het horecagedeelte en de barbershop zorgen daarnaast voor inkomsten, evenals de plekken aan de wand die worden verhuurd voor kunstexposities.
Van bezit naar gebruik – Bundles
Platform Bundles is gestart met de verhuur van wasmachines en groeit langzaam uit tot een circulair platform van gebruik en hergebruik van apparaten en duurzame producten. Daar worden nu bedden en fietsen aan toegevoegd en uiteindelijk wil Bundles uitgroeien tot een platform waarop fabrikanten zelf hun spullen als abonnement kunnen aanbieden. Bundles zorgt vervolgens voor onderhoud, upcycling en reparatie.
De slimme kledingbibliotheek – Rent the Runway
Rent the Runway heeft de modebranche opgeschud met een geheel nieuwe kijk op het verkopen van kleding. In deze kledingbibliotheek leen je de mooiste designerjurken die exclusief zijn ontworpen voor RTR. Klanten kunnen de kleding lenen voor 4 tot 8 dagen waarbij ze 10% van de totaalprijs betalen. Daarnaast biedt RTR een abonnement aan waarbij je voor een bedrag van $159 per maand 4 designeritems kunt lenen, zo lang als je wilt.
Verdiep je in de mogelijkheden
Er zijn tal van nieuwe verdienmodellen en pricingstructuren te bedenken en voor elke branche zijn er dan ook legio mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan cafés waar je betaalt voor de tijd die je er doorbrengt in plaats van de consumpties die je er nuttigt of een maandelijks abonnement op een box beautysamples. Voor retailers is het slim om op de hoogte te blijven van nieuwe manieren om omzet te genereren en te kijken of dit voor hun retailorganisatie relevant zou kunnen zijn.