Value Optimized Pricing
Een goed voorbeeld van Value Optimized Pricing is ‘Wasteless’: een dynamic pricingoplossing voor supermarkten. De prijzen dalen daarmee automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, zorgt voor minder afval en is beter voor de portemonnee. De prijzen staan niet langer vast, maar gaan mee met een continue verandering. Een ander voorbeeld is American Apparel, waar we 20% meer betalen voor US productie t.o.v. globale productie. We kiezen zelf voor de prijs en het product wat daarbij hoort.
Wasteless – RFID pricetags
In deze supermarkt dalen de prijzen automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, dit geeft minder afval en is beter voor de portemonnee.
American Apparel – production pricing
Bij American Apparel wordt de prijs aangepast aan de plaats van productie. In de USA geproduceerde kledingstukken zijn 20% duurder dan dezelfde items die globaal worden geproduceerd. American Apparel legt de keuze bij de consument.
Retailer, optimaliseer je pricing strategie
Een succesvolle Value optimized pricing strategie resulteert in meer verkoop én klantbinding. Waar voorheen de meeste prijzen waren gebaseerd op de inkoopprijs plus een marge, richten steeds meer retailers zich op gepercipieerde waarde. Het is belangrijk om hiervoor inzicht te krijgen in de wensen van de klant. Wat is de klant, afhankelijk van het moment, bereid te betalen voor je product? Besteed daarbij aandacht aan factoren als plaats, tijd, activiteit, mood, hebberigheid, maar ook aan productkenmerken en hoe de klant deze kenmerken beoordeelt. Dit geeft niet alleen inzicht in de ideale pricing, maar laat ook zien of er verbeteringen mogelijk zijn voor de marketingcommunicatie. Je kunt namelijk de prijs afstemmen op de bereidheid tot betalen, maar ook je marketing gebruiken om de klant een andere (hogere) waarde toe te laten kennen aan je product.